​The Hub förmedlade fler än 1 200 nya jobb i Sverige

Under 2017 förmedlade plattformen över 1 200 jobb vilket har löst en av de främsta utmaningar som en startup har, nämligen att finna rätt kompetens för att kunna växa.

Lösningar och produkter som skapades igår är inte dagens lösningar. De ”nya” företagen hittar sällan kompetens via de klassiska jobbportalerna. Att hitta spetskompetens kan vara svårt då konkurrensen om exempelvis utvecklare och UX designers är hård och lönerna höga. The Hub har blivit en naturlig plats för företag att hitta rätt kompetens som de behöver för att accelerera sin tillväxt. Det är inte bara svenska bolag som söker kompetens och vill bygga sina team utan även av internationella företag när de går in på den svenska marknaden.

– Nu är det ännu viktigare än tidigare att samarbeta. Vi lever i en värld som förändras kontinuerligt. Genom att lyssna på startups och vad de behöver så står kompetens och kapital högt upp på listan. Det var vår ledstjärna då vi byggde TheHub. Varje förmedlat jobb ser vi som ett kvitto på att vi lyckats, säger Berit Behring, vd på Danske Bank Sverige.

Urbanisering och högkonjunktur på arbetsmarknaden är ett faktum, vilket innebär utmaningar för företagare i storstäder, särskilt för tillväxtföretag. Ett bolag som har hittat kompetens genom The Hub är till exempel Inkbay, som anställde två programmerare förra året.

– Jag är både glad och stolt över att Danske Bank kan hjälpa till med att sammanföra startups med den kompetens som de behöver för att växa. Det är förstås extra bra att de båda programmerarna som Inkbay anställde är kvinnor. Vi som bank har ett ansvar för att bidra till ett jämlikt näringsliv. Jag vill därför uppmuntra organisationer och företag som stöder entreprenörer att lyfta och pusha kvinnor. Det gör vi på Danske Bank Sverige där hälften av de anställda är kvinnor och 2 av 3 affärsområdeschefer samt vd är kvinnor, avslutar Berit Behring.