”Att vissa jobb försvinner i takt med den digitala utvecklingen är oundvikligt”

Den här veckan föreläser hon på Danske Banks evenemang Curious Minds om vad som egentligen är en människa, och om robotarna kommer ersätta oss och ta våra jobb. Ska vi omfamna utvecklingen av robotar, eller ska vi ta våra arbetsuppgifter och springa?

När tror du att robotarna tar över?
Det finns en undersökning genomförd av Stiftelsen för strategisk forskning som säger att vartannat jobb kommer automatiseras innan 2034. Det innebär inte att hälften av jobben kommer försvinna. Det kan innebära att det skapas fler jobb. Vi kommer behöva många personer som besitter kunskap om data och hur de kan implementera automatiserade tjänster i verksamheter.

Sverige är ett litet land, landets invånare ryms i en större stad i ett annat land. Vi ligger i framkant när det gäller teknologi, utbildning och välfärd, men jag vet inte om det svenska samhället ännu är mogen och har tänkt på vad automatiserade tjänster kommer få för konsekvenser och hur fort de kommer att gå att implementera. Det är en spännande tanke att exempelvis jämföra Indien med Sverige. Kommer utvecklingen gå snabbare där än i vårt lilla land? Det är det ingen som har svar på idag.

Hur snabbt utvecklingen kommer att gå beror helt och hållet på oss människor. Alla är olika mycket mottagliga för förändringar. Att vissa jobb försvinner i takt med den digitala utvecklingen är oundvikligt.

För vissa kan det vara en välkommen förändring då de nu kan få en chans att ändra sin karriär, medan det för andra kan innebära en oro som skakar om deras tillvaro med kan skapa depressioner. Vi vill alla känna oss behövda, och det är något som våra arbetsuppgifter oftast får oss att göra. Vi vill helt enkelt känna oss som en del av samhället.

Är artificiell intelligens ett hot?
Vi ligger efter i regleringar som avgör vem som egentligen kommer tjäna pengar och vem som äger kunskapen. Jag tror att personer som har utbildning och nätverk kommer att lyckas, men det är avgörande att vi redan nu ökar kunskapen kring AI, artificiell intelligens, i grundskolan.

Robotar eller AI ska ses som ett verktyg. Det kan avlasta oss. Stora datamängder kan AI hantera, men vad händer om maskinen tar fel beslut? Det är då människor behövs för att avgöra det. Det är vi som utbildar systemet i etik och värderingar. Dock är det viktigt att komma ihåg att vi människor inte alltid är snälla eller tar etiska beslut.

”Ingen vill att deras robot ska döda grannen”

 

1996 var det inte vanligt att köpa en robotdammsugare för en ganska hög kostnad, 2015 blev robotdammsugaren årets julklapp. Utvecklingen tar väldigt lång tid och det är ingen billig teknik. Det kommer dröja innan vi har en Robotcop som diskar i vårt kök, och när den utvecklingen är här, är jag övertygad om att alla ägare till en robot måste licenseras med ett robotkörkort. Ingen vill att deras robot ska döda grannen. En annan intressant tanke är också vad som definierar oss som människa och inte en robot. Är en person med pacemaker, artificiella ben och armar en människa? Var gränsen går kommer att suddas ut.

Om vi nu inte behöver arbeta längre, vad tror du kommer hända då?
Om vi får mer tid kommer vår kreativitet stärkas. Vi kommer kunna tänka och känna mer om våra beslut är rätt eller fel. Vi kommer även bli bättre medmänniskor då vi får mer tid för varandra. Vår miljö kommer att tas bättre om hand då vi kan ta bättre beslut, som inte kantas av stress och vardagsrutiner.

Människans hållbarhet kommer bli bättre. AI kommer kunna hjälpa oss leva långa och sunda liv. Tekniken kommer även hjälpa oss att förstå oss själva. Känsliga ämnen och frågor kan avdramatiseras. Alla har inte medel att exempelvis bekosta en psykolog eller konsulterar dietist, det kan vi alla få tillgång till framöver. Människans hållbarhet är det få som pratar om idag säger Danica Kragic.

Stojko Gjurovski chef Personal Banking Danske Bank säger:
– Automatiserade tjänster kommer att bli allt mer vanliga och också få en ökad betydelse för att kunna växa i en marknad som kräver säkra processer. Fler automatiserade tjänster innebär att vi kommer frigöra tid för att bygga relationer både med våra kunder och med våra medarbetare som är våra viktigaste tillgångar som vi vill vårda.

 

Läs mer här om inspirationsdagen Curious Minds