Caliroots erövrar Europa med superomnikoncept för mode

17 aug 2018

Streetwear-företaget Caliroots koncept lanseras först i Göteborg och snart väntar Stockholm och Europa. Det nya konceptet innebär att man har ett lager bakom glas längst bak i butiken där ordrar kommer in, packas och skickas och vid kassan en servicestation, där onlineordrar, returer och andra leveranser hanteras. Allt för att kombinera känslan av online med offline och ge kunderna en helt ny upplevelse.

Caliroots är ett exempel på ett snabbväxande bolag som kombinerar trendkänsla med långsiktighet. Sedan 2003 har Caliroots levererat kläder och skor i butik men framförallt via nätet till den europeiska marknaden. För att fortsätta sin expansion har Caliroots valt att samarbeta med Danske Bank för bankens djupa kunskaper om e-handel, internationell expansion, men också för den välkomnande attityden och det europeiska nätverket.

– Vår utmaning är att vara planerande och samtidigt nutida relevant. Både när det gäller produkter och verksamhet. Vi måste växa på ett bra sätt för att kunna möta större orderflöden vilket påverkar kapitalbehovet över tid och då behövs bra partner, säger Andreas Koschnike, vd och grundare av Caliroots och fortsätter;

– Samtidigt som superomni-konceptet, fortsätter vi att vässa vår logistik och service i e-handelsverksamheten för att nå ut till fler i Europa. Anledningen till att vi valde att samarbeta med Danske Bank var just förståelsen för e-handel och internationell expansion tillsammans med den välkomnande attityden och att de har ett stort heltäckande nätverk i Europa, säger Andreas.

Modebranschen förändras och Andreas berättar att det i dag finns flera parallella trender. Nittiotalet har hittat tillbaka och finns nu samtidigt som åttiotalets stilar också är populära. Och modetrender från föräldragenerationerna gör de yngre nu till sina. Detta så kallade normcore-mode är ett slags antimode som till en början var en protest mot snabba modetrender men som nu på ett lite ironiskt sätt blivit en egen trend.

Vikten av att ha en mentor
Hans råd till andra snabbväxande företag är att kombinera den sköna känslan av att bygga något eget från grunden med något han själv har saknat:

– Mitt råd är att skaffa en eller flera mentorer tidigt i processen som kan ge stöd. Vi har våra investerare, styrelse och ledningsgrupp som verkligen guidat och fortsatt bygga bolaget skalbart på ett fantastiskt sätt. Men sett i backspegeln hade en mentor varit bra, avslutar Andreas Koschnike.