Bedragarna drar nytta av osäkerheten i spåren av Corona

16 mar 2020

Privatkunder

De flesta bedrägeriförsöken handlar om sk BankID bedrägerier där bedragaren utger sig för att vara från hälso- och sjukvården eller att banken behöver uppgifterna brådskande. Tyvärr är det i en tid av osäkerhet lätt att bli lurad.

Vi uppmanar alla kunder att:

  • Att alltid radera SMS och mail där man ombeds lämna ifrån sig uppgifter. Lägg på luren vid samtal från någon ber om kontouppgifter eller BankID.
  • Om du har klickat på en länk och lagt in din information så måste du omedelbart spärra ditt kort och kontakta banken.

Företagskunder

När företag och organisationer på kort tid förändrat sina arbetsrutiner till följd av åtgärder för att förhindra smittspridning av Coronaviruset och fler än vanligt arbetar hemifrån, ökar sårbarheten i företaget. Då slår bedragarna till. Vi uppmanar företag till ökad vaksamhet vid betalning av fakturor och vid förfrågningar om förändringar av kontouppgifter då den typen av bedrägerier snabbt satts i system.

Dubbelkontrollera med kollega, ring kunden och säkerställ med anställda att de verkligen har bytt kontouppgifter. Vi ser också en ökad risk för vd-bedrägerier i en tid av turbulens.

Vi uppmanar våra företagskunder:

  • Dubbelkolla alltid med kund och anställd om du får mail om att byta kontouppgifter.
  • Ringer eller mailar vd om en snabb utbetalning, var misstänksam.