Anders Gullesjö

Chef, Företagsmarknad, Danske Bank Sverige

Sommar: högsäsong för bedrägerier mot företag

Bedrägerier mot företag ökar ofta under sommaren – se till att vara vaksam för att skydda företaget.

Sommaren är nära och det betyder semestertider då många passar på att ta ledigt. Dessvärre innebär sommaren även ofta ökningar av flera typer av bedrägerier. Det handlar framför allt om VD-bedrägerier, då någon utger sig för att vara företagets VD och på så sätt locka anställda att snabbt betala ut stora summor pengar, alternativt bedrägerier där företagen luras att byta leverantörers och kundernas betalningsuppgifter. Genom ändringar i systemet betalas då stora summor ut till bedragare, istället för till rätt mottagare.

Distansarbete, både under pandemin men också under semestrar, innebär att inarbetade rutiner sätts ur spel. Fler bedragare än någonsin försöker utnyttja detta vilket gör att bedrägerier mot företag ökar, och det gäller att vara otroligt uppmärksam och vaksam för att inte luras av deras alltmer förfinade metoder.

Några råd för att undvika att luras av kriminella personer i sommar:

  1. Se först och främst till att era anställda känner till olika sorters bedrägerier och hur dessa kan gå till
  2. Ha tydligt beskrivna procedurer för betalningar – betala aldrig ut pengar utan att först verifiera att begäran var riktig
  3. Var försiktig med länkar i emails och att vara uppmärksam på om det är någonting lite konstigt med språket i kommunikationen
  4. Etablera en så kallat SPOC – Single Point of Contact – så att ni vet att ni har ett ställe hos er leverantör som ni kan kontakta kring betalningsfrågor och säkra att förfrågan är på riktigt
  5. Var uppmärksam på om något är onormalt eller på något sätt utanför de vanliga ramarna
  6. Tid är en faktor om pengar har gått iväg. Ta genast kontakt med banken!

Kundservice för Danske Bank Företag här.

Fler relaterade artiklar:
Cyberattacker, ransomware och dataintrång mot företag allt vanligare
Cyberkriminella sätter säkerhetsprocesser ur spel