2024 blev året då allt fler företag gav upp sina klimatmål. Otydlighet kring den politiska riktningen, tekniska osäkerheter och otillräckliga investeringar är faktorer som påverkar föreatgens klimatagenda.
De senaste åren har flera företag antagit klimatstrategier baserade på vetenskapsbaserade mål (SBTi). Det krävs en genomsnittlig årlig minskning av växthusgasutsläpp med 4,2% till 2030 för att klara klimatmålet om max 1,5 graders global uppvärmning 2050.
Företagens klimatstrategier är ambitiösa. Men att implementera dessa planer har varit utmanande. Detta beror på flera faktorer inklusive politisk otydlighet, tekniska osäkerheter och otillräckliga investeringar.
Flera företag misslyckas nu med att uppfylla sina klimatmål. Det resulterar i att flera företag minskar eller helt överger sina klimatambitioner. Till exempel har Shell och Coca Cola tidigare i år justerat sina strategier. Shell pekar på “osäkerhet i förändringstakten i energiomställningen” som skäl. Denna osäkerhet bland företagen har lett till att SBTi tagit bort 239 företag, inklusive Microsoft och Unilever, för att de inte lämnat in sina mål i tid.
Utmaningar för framtida klimatåtgärder
Enligt en undersökning av SBTi möter företag flera utmaningar med att sätta på netto noll mål. Den mest betydande utmaningen är att hantera scope 3-utsläpp.
Med EU och nationella mål som också verkar släpa efter på grund av bristande investeringar, är det avgörande att företag och regeringar samarbetar för att övervinna dessa hinder. Endast genom samordnade ansträngningar kan de ambitiösa klimatmålen bli verklighet.