Modebranschen står inför stora förändringar! Kinesiska fast fashion plattformar dominerar marknaden med sina kostnadseffektiva produktionslinjer och snabba logistikkedjor. Detta har satt stor press på etablerade europeiska aktörer som H&M och Zara, vilka nu står inför ett avgörande vägskäl. Hur ska de kunna konkurrera?
En ny era för modeindustrin
Antal onlineköp ökar men man köper för mindre belopp och för första gången köper svenska konsumenter mer från Kina än från Tyskland. Detta indikerar en tydlig förändring i konsumtionsmönster där pris prioriteras över kvalitet och hållbarhet. Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank menar att det på sikt kan tvinga de traditionella europeiska varumärkena att ompröva sina affärsmodeller.
-Etablerade varumärken som H&M och Zara måste överväga en ompositionering för att behålla sin relevans och konkurrenskraft på marknaden. Det kommer inte längre kunna priskonkurrera och måste då fokusera på andra kundvärden så som trend och kvalité. Frågan är om deras målgrupp är beredda att betala det priset, säger Pontus.
Hållbarhet ställs mot pris
En av de mest påtagliga utmaningarna för europeiska företag är att de kinesiska plattformarna undgår Europeisk lagstiftning gällande hållbarhet- och säkerhetskrav.
-Denna ojämna spelplan gör att låga priser ofta vinner över miljömedvetenhet och produktsäkerhet, vilket underminerar europeiska företags strävan efter hållbarhet. Detta skadar naturen, konsumenterna och de som arbetar i värdekedjan, säger Pontus.
Krav på reglering
Pontus anser att det behövs skarpa regleringar från både EU och länders olika regeringars håll för att komma till bukt med den snedfördelade konkurrensen som uppstår.
-Vi kan inte enbart lita på konsumenternas samvete när extremt låga priser styr marknaden. Dessa problem kräver kraftfulla och rättvisa regleringar. Både från regeringar men också EU för att skapa en jämnare spelplan. Dessa åtgärder är nödvändiga för att säkerställa en hållbar framtid. Och samtidigt stödja europeiska varumärken i en allt mer prisdriven marknad, säger Pontus.
Framtiden för modeindustrin
Vi står vid en kritisk punkt i modeindustrins evolution. De kommande åren kommer att definiera dess långsiktiga hållbarhet och etik.
-Om man inför strängare regleringar mot det kinesiska plattformarna, kan det ge de europeiska varumärkena en chans att återta marknadsandelar. De kan fortsätta att fokusera på kvalitet och hållbarhet istället för att enbart konkurrera med pris, säger Pontus.
Förhållningssättet till modekonsumtion och produktion måste förändras, både från ett konsumentperspektiv, men framförallt från ett regleringsperspektiv.
-Med rätt regelverk på plats kan vi säkerställa att modeindustrin inte bara överlever utan också bidrar till en mer hållbar framtid, avslutar Pontus.