Nya regler för digitala medier och appar som riktas mot barn och ungdomar väcker intresse bland investerare.
I Norge diskuteras en 15-årsgräns för användning av sociala medier. Realiseras lagen påverkar det techbolagens värdering. Även i Sverige har Folkhälsomyndigheten lyft frågan om barns hälsa och internetanvändning och krävt striktare kontroll. Tillsammans med internationella världshälsoorganisationen WHO konstaterar man att hög användning av digitala medier kan leda till sämre sömn och depressiva symtom. Särskilt barn och unga är i riskzonen. En tredjedel av alla internetanvändare är barn under 18 år.
Investerare, fondbolag och pensionsbolag som investerar i techbolagen, ser en finansiell risk med att bolagens affärsmodell utmanas om nya lagar och regler införs. Det påverkar företagens möjlighet till intäkter och bolagens värdering.
Därför har bland andra Danske Bank och Unicef tagit fram ett ramverk för dialog med techbolagen, baserat på Folkhälsomyndighetens rekommendationer och Unicefs riktlinjer. Målet är att företagen aktivt ska arbeta med att integrera barns rättigheter i sin affärsmodell för att på så sätt minska den finansiella risken om nya regler och lagar införs. Ramverket diskuterades vid en workshop arrangerad av organisationen Swesif som arrangerades på World Childrens Day, den 20 november