Lönsamt att vara social entreprenör

Danske Bank arrangerar under tisdagen en paneldiskussion om socialt entreprenörskap. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg, Albert Payaro, grundare av Urban Oasis, Göran Folkesson, vd Clean Motion samt jag själv deltar. Kom dit, jag är övertygad om att det blir en spännande diskussion.

Jag får ofta frågor om socialt entreprenörskap om vad det egentligen är och varför vi på Danske Bank storsatsar inom området.

För mig handlar socialt entreprenörskap om entreprenörer som med affärsmässiga metoder kan skapa innovativa lösningar på samhällsproblem. De blir allt fler och synligare i media, näringsliv och offentlig verksamhet.

FN-organet Unctad har uppskattat att prislappen för att uppnå FNs globala mål landar på mellan 28 000 och 38 000 miljarder kronor. Det innebär en enorm affärspotential. Ett samarbete mellan näringsliv, entreprenörer, forskning och politiker kan göra stor skillnad för Sveriges tillväxt och samtidigt skapa en bättre värld.

Min fasta övertygelse är att det går att kombinera passion och samtidigt bygga framgångsrika företag som inbringar vinst. Det finns några dysterkvistar som menar att det inte går, det gänget sällar inte jag mig till. Världens utmaningar är också världens affärsmöjligheter.

Jag vill se fler kvinnor starta företag, då kan Sverige ta vara på all innovationskraft som vi har i landet fullt ut! Jag är nämligen övertygad om att nästa unicorn-bolag är skapat av en kvinna.

Berit Behring, vd Danske Bank Sverige