MatHem först ut i Sverige att använda Amazons muskler

Digitala matvarujätten MatHem grundades 2006 av makarna Tomas och Karolin Kull. Idén till företaget kom till under de vardagliga och tidskrävande mat-inköpen, som ofta resulterade i onödiga produkter. MatHem har inlett många samarbeten och 2018 kommer bli ett spännande år.

Tomas Kull som tidigare var ledamot i ICA Kvantums styrelse, presenterade sin idé om den digitala mataffären, den ratades, då andra projekt fanns på agendan för ICA.

Tomas och Karolin bestämde sig för att satsa på idén eftersom de såg att behovet hos konsumenterna var enormt. Tiden räcker inte till för många, med MatHems hjälp kan kunderna få mer tid för annat. Det har gått över 10 år sedan MatHem skapades. Genom den digitala affären kan kunderna även få paketleveranser och vin hem till dörren. Danske Bank har träffat Tomas Kull.

– För tio år sedan var det ovanligt att människor använde hushållsnära tjänster, idag är det ingen som höjer på ögonbrynen om du har städhjälp. Att dra nytta av tjänster i vardagen ökar . Vi kommer inom kort lansera en tjänst, där vi tillsammans med ett låsföretag kommer erbjuda våra kunder att leverera mat när de inte är hemma och ställa in kylvarorna kyl och frys, säger Tomas Kull, vd MatHem, och fortsätter

– Våra kunder vill spara tid. Genom att köpa mat via nätet frigör de mer kvalitetstid för familj, vänner eller annat. Det är inte ett behov som kommer försvinna, utan tvärtom. Våra utvecklare kom nyligen hem från USA efter ha medverkat i en kongress och vi kommer nu använda Amazons AWS serverless, vilket innebär att MatHem.se kommer bli otroligt snabb! Vi är först i Sverige med den plattformen, och det kommer även möjliggöra att vi kan lägga till och skapa tjänster väldigt snabbt och smidigt. Att förutse kommande behov hos kunden, är a och o för att fortsätta vara i framkant.

MatHem och Clas Ohlsson kommunicerade nyligen att de har ingått ett partnerskap därkunder ska kunna beställa större delar av Clas Ohlsons sortiment via MatHems sida och få dem levererade till hemmet. Matvarujätten och teknikjätten är ett strategiskt samarbete och under 2018 kommer det hända mycket för MatHem.

– Jag kommer på så många idéer hela tiden för MatHem. Det gäller att hela tiden tänka framåt och skapa nytta för kunderna, avslutar Tomas Kull.

– Företag som vill stå sig konkurrensmässigt måste dagligen utmana sig själva och tänka nytt kring tjänster, produkter och samarbeten. Vi har till exempel utvecklat Danske Bank Growth som är ett koncept för expansiva och snabbväxande företag som Mathem. Idag finns ett par hundra företag i denna genre men jag tror att vi kommer se många fler framöver, säger Berit Behring vd Danske Bank Sverige

Läs mer om Danske Bank Growth här.