Navet i det svenska tech-undret – ett paradis för entreprenörer

SUP46 bildades 2013 av Jessica Stark, som sedan dess varit vd, tillsammans med Sebastian Fuchs och Nathalie Nylén. Förkortningen står för Startup people of Sweden och sedan starten har man hjälpt en rad framgångsrika teknikföretag att växa. De är själva positivt överraskade över hur snabbt det gick att etablera kunskapen och styrkan i varumärket internationellt.

– Vi bildade SUP46 för att vi ville skapa en central plats där entreprenörer kunde sitta tillsammans. Det var också viktigt att ha en plats dit vi kunde bjuda in investerare från olika delar av världen som kunde ta del av idéflödet. Vi ville helt enkelt skapa ett paradis för startup-bolag, berättar Jessica Stark.

– I och med att vi har haft så många framgångsrika nystartade företag i tekniksektorn har det lett till att fler vågar satsa. I dag har vi en bra återväxt med ett moget och välutvecklat ekosystem. Många av de stora namnen vill nu också ge tillbaka till den svenska startupscenen genom att investera i nya lovande projekt, fortsätter hon.

En av de som gått från idé till kommersiellt företag på SUP46 är wifi-appen Instabridge där man kan öppna sitt wifi för förbipasserande mobilanvändare. De har nyligen nått 5 miljoner nedladdningar. En annan är Natural Cycles, en fertilitetsapp med 150 000 användare som har sålt abonnemang för över 18 miljoner kronor.

Och det finns fler exempel. Kry med affärsidén att koppla ihop patienter med läkare genom videosamtal som i augusti 2016 tog in 60 miljoner kronor i finansiering och nu expanderar till Norge innan de tar steget ut i Europa. Fiskeappen Fishbrain som sedan starten lockat till sig tre miljoner användare, de flesta i USA, och har nu expanderat till Brasilien. För att bara nämna några.

De svenska framgångarna har också lett till att allt fler kvinnliga makthavare, investerare och entreprenörer tagit plats i den svenska tech-sektorn. En bransch som annars dominerats av män under lång tid. På SUP46 har man som mål att minst 25 procent av medlemsbolagen ska ha kvinnliga grundare. Därför arrangerar man bland annat regelbundet eventet FemTech för att stimulera inspiration, kunskapsutbyte och nätverkande mellan kvinnor i teknikbranschen.

– De kvinnliga förebilderna blir allt fler vilket är mycket glädjande. Nyligen släpptes biljetter till Women in Tech som äger rum i mars månad. Tusen biljetter sålde slut på sju minuter. Allt fler event riktar sig mot kvinnor inom tech så jag tror att kvinnor sakta men säkert börjar kliva fram, säger Jessica.

Vilka är då de viktigaste faktorerna för ett företag som vill lyckas? Enligt Jessica Stark ska man bygga ett starkt och sammansvetsat team, pricka rätt i tiden med sin affärsidé och vara uthållig. Och hon har fler råd:

– Har man en idé som man vill förverkliga ska man hitta och välja sina affärspartner med omsorg – ensam är inte stark. Försök också att vara så öppen som du bara kan med din idé så att du kan få feedback från din målgrupp i ett tidigt skede. Annars finns det en stor risk att du fokuserar och utvecklar i fel riktning. Slutligen – satsa hårt och spring snabbt. Det finns med stor sannolikhet flera andra som har exakt samma idé som du och därför gäller det att komma till skott, avslutar hon.