1. Startup? Satsa på en idé som du brinner för.
För att lyckas ta din idé från just en idé till ett framgångsrikt bolag kommer det krävas tusentals timmar av hårt arbete. Satsa på något du brinner för!
2. Lyssna på andra och bygg ett starkt nätverk, men lita på din vision.
Fråga personer om råd som gjort en tillväxtresa som liknar den du vill göra och som är duktiga inom sitt område. För att bygga ditt nätverk finns det mängder av bra event att kolla in, exempelvis Femtech, Venture Cup, Sthlm Tech Meetup, etc.
3. Testa, testa, testa.
Testa din idé genom att bygga prototyper. En bra start är att rita upp din tanke på papper och sedan testa den på din tilltänkta målgrupp. Lyssna på deras idéer, förslag och kritik, och utveckla, testa igen och så vidare. Detta hjälper dig också i att lära känna din målgrupp.
4. Hitta rätt kompetens.
Du kan inte allt, och för att lyckas måste du ha människor runt dig som kompletterar, utmanar och hjälper till att bygga bolaget tillsammans med dig. Använd alla kanaler du kan för att hitta dina framtida kollegor och anställda. Ett bra ställe att börja på är TheHub.se, en gratis digital rekryteringsplats, skapad av entreprenörer för entreprenörer.
5. Försök att hålla ner kostnaderna i början.
Jobba hemifrån eller från caféer istället för att betala för dyra kontorslokaler. När du börjar växa lite finns det flera bra startup-hubbar, några är Embassy i Stockholm, Minc i Malmö, Base10 i Uppsala, G-Lab21 i Göteborg och Uminova i Umeå som erbjuder ett starkt nätverk och en plats att sitta på.
6. Välj rätt namn och skydda det.
Namnet på din startup är viktigt. Gör listor på olika adjektiv som du vill att bolag ska förknippas med och fundera på vilket värde vill du förmedla till dina kommande kunder och anställda. När du har hittat rätt namn är det bra att skydda det. Bygger din affärsidé på något av FN:s utvecklingsmål t.ex? Låt namnet reflektera det.
7. Hitta rätt investerare till din startup.
Har du en bra idé som kunderna är villiga att betala för och ni är ett starkt team så finns det förhoppningsvis många investerare som är villiga att investera i just ditt bolag. Men fundera över vad ni söker hos en investerare. Är det bara kapital ni vill ha, eller är det också någon som kan er bransch, har erfarenhet av att utveckla liknande bolag eller har erfarenhet av marknader ni vill in på? Hitta en investerare som känns rätt och som ni känner att ni vill och kan arbeta med. Ni ska ju trots allt äga bolaget tillsammans.
8. Affärsutveckla datadrivet.
Detta kommer tillbaka från punkt 3. Följ upp på data när ni testar och identifiera vilka de viktigaste mätpunkterna är för er. Använd sedan all kunddata du förvärvar till att affärsutveckla tjänsten och skapa mer effektiv kommunikation och marknadsföring gentemot dina kunder och prospekt. Med hjälp av data kan ni identifiera vart ni ska fokusera era utvecklingsresurser för att skapa en ännu bättre produkt för kunden.
9. Bygg ditt varumärke.
Var aktiv där din målgrupp är aktiv. Det hjälper dig att både förstå din målgrupp och bygga ert varumärke. Att bygga ditt varumärke handlar om att visa upp vem du är och betona vad ni står för, och vill bli ihågkomna för.
10. Jobba hårt och ge inte upp.
Det kommer ta tusentals timmar att bygga ett framgångsrikt bolag och kräva mycket hårt arbete. Låt inte andras negativa kommentarer påverka dig. Lyckas du inte med din första idé, så är det bara att satsa på nästa. Vi lär oss av våra misstag och det enda som är säkert är att om du inte testar så kommer du aldrig att lyckas.
På TheHub.se kan du hitta en översikt på investerare i Norden och deras specialområden. Här kan du också läsa om hur du skyddar ditt varumärke samt finna rådgivning. Syftet med TheHub.se är att ge synlighet till alla svenska startups och via plattformen få hjälp med rekrytering av talanger, hitta och kontakta investerare samt erbjuda bästa praxisverktyg som de flesta startups behöver.
Vi stödjer alla entreprenörer som vill skapa framtiden
Att verka för en inkluderande och långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt är viktigt eftersom det främjar makroekonomisk stabilitet och ett gott investeringsklimat. Danske Banks ambition är att kontinuerligt bygga samarbeten med värderingsdrivna entreprenörer som har globala ambitioner.
Vi på Danske Bank har också samlat alla våra initiativ på en och samma sida. Välkommen in för att läsa mer om The Hub, +Impact och Femtech här