Bakom kulissen på dropshipping- bedrägerier och besvikna kunder

Dropshipping har ökat enormt den senaste tiden. Allt fler e-handlare bygger sin affärsidé på återförsäljningsmetoden, då det bland annat kräver mindre kapital än att starta en traditionell webbshop. Men det som är bra för återförsäljaren är inte alltid bra för konsumenten. Proffsiga hemsidor och lockande produktbilder döljer många gånger företag med stora brister. Fler och fler kunder riskerar att bli offer för bedrägeri.

Artikeln i korthet

  • Dropshipping är en affärsmodell där produkterna skickas direkt från grossisten till kunden för att hålla fasta kostnaderna nere. Ofta kommer varorna från leverantörer i Kina.
  • Anmälningarna mot e-handelsföretag med dropshipping-upplägg ökar lavinartat och fler och fler kunder känner sig vilseledda och lurade.
  • Då många av dessa bolag inte följer svensk lagstiftning är det oerhört viktigt att man som konsument läser det finstilta innan man gör ett köp.

Vad är dropshipping

Dropshipping är en affärsmodell där produkterna skickas direkt från grossisten till kunden. Detta gör det möjligt för företag att sälja varor utan att behöva stå för dyra lager vilket gör att bolagen kan spara in på stora utgifter. Man mer eller mindre marknadsför och säljer en leverantörs produkter i sin webbshop.

Oseriösa aktörer

Så var ligger problematiken i trenden med dropshipping?

-Återförsäljningsmetoden i sig är inte olaglig och skött på rätt sätt kan det vara ett bra sätt att hålla nere priser till konsument och en chans att bedriva en verksamhet även om man initialt inte har mycket kapital, säger Peter Löfstrand, expert bedrägeribekämpning, Danske Bank.

Problemen uppstår när webbplatser marknadsför produkter på ett sätt som anses vara vilseledande för konsument. Eller när bemötandet av kunder och hantering av returer osv. inte följer regelverk och praxis.

Vilseledande produktbilder leder till att många kunder känner sig lurade.

-I praktiken kan vem som helst som har en dator starta ett dropship-företag. Det leder tyvärr till att även mindre lämpliga personer startar företag där avsikten inte är att bedriva en seriös verksamhet, säger Peter.

Inga produkter eller undermåliga produkter

Webbshopparna lockar kunder att handla med överdrivna rabatter och påstående om hög kvalitet. Men inte sällan blir kunderna väldigt besvikna då produkterna inte lever upp till förväntningarna.

-Personerna bakom dropship-företag har i de allra flesta fall ingen koll på hur slutprodukten som skickas till konsument ser ut. De har också bara sett bilder på produkterna de erbjuder i sin e-handel och har ingen kontroll över kvalité eller leveranstider. Det gör att affären ofta blir väldigt osäker för slutkonsument, säger Peter.

I många fall är e-handlare inte heller tydliga med att de använder sig av dropshipping. Det kan generera oönskade extra avgifter för kunden när varan skickas från ett land utanför EU.  Det kan även påverka kundens möjlighet till återbetalning. I vissa fall kan det även vara nästintill omöjligt för kunden att ens få kontakt med företaget om man har någon fråga eller behöver hjälp.

Tuffare lagstiftning

Problematiken kring fler och fler missnöjda kunder och ökningen av oseriösa företagare kräver krafttag från myndigheterna.

-Många av dessa butiker följer inte svensk lagstiftning. Till exempel så har man 14 dagars ångerrätt vid e-handel, men om man inte hittar adressen till vart man ska returnera varan eller om det är omöjligt att få kontakt med bolaget så blir det svårt. Kunden riskerar även att få stå för returkostnader som kan uppgå till flera hundra kronor, och det är inte ovanligt att de sedan får veta att produkten aldrig nått fram till leverantören. Då hamnar privatpersonen i kläm mellan post och företag, säger Peter.

Så känner du igen dropshipping

Alla dropship-företag är givetvis inte oärliga, men det är bra som konsument att veta att det rör sig om denna form av e-handel innan man gör ett köp.

Håll utkik efter:

  • Begränsad information om leveranstid
  • Otydlig adress till bolaget eller en adress till en privatperson
  • Stavfel eller märklig översättning
  • Läs igenom returvillkoren på beställningssidan. Om det inte är tydligt – köp inte.

Att handla på nätet ska vara både säkert och enkelt. Genom att vara medveten om riskerna med dropshipping och genom att följa dessa tips kan du skydda dig själv mot potentiella bedrägerier.

-Om du tror att du har blivit utsatt för ett bedrägeri, tveka inte att polisanmäla och gör även en anmälan till din bank. Det är ett viktigt steg för att visa på en utbredd problematik och sätta press på lagstiftarna, avslutar Peter.