Hos Danske Bank har vi redan sett de första försöken på SMS-bedrägeri mot våra kunder. Center for Cybersäkhet i Danmark har publicerat en rapport som visar att bedragare utger sig vara från nationella hälsomyndigheter. Vissa skickar falska sms i National Board of Health namn – eller från andra företag och organisationer som arbetar för att bekämpa spridningen av coronaviruset. Det senaste exemplet är från USA och Storbritannien, där phishing-e-postmeddelanden har publicerats i WHO: s namn.
Hos Danske Bank har vi redan sett de första försöken på SMS-bedrägerier mot våra kunder i samband med Corona och vi förväntar oss att dessa siffror kommer att öka under den närmaste tiden.
Här i Sverige sker det just nu en markant ökning av antalet webbplatser som säljer handsprit och andra hygienmedier. Många av dem är falska med syfte att locka till sig kortinformation och ta del av annan känslig information från sina besökare.
Linus Fugl, Danske Banks Cybersäkerhetsexpert är inte heller förvånad över att svindlarna utnyttjar situationen kring coronavirus.
”Bedragarna har inget moral och de drar sig inte att försöka få tillgång till vår data, nätverk eller bankkonton. De vet att många sitter hemma och arbetar just NU vilket innebär att personen kanske inte är lika uppmärksam som på kontoret. Det är därför absolut av största vikt att alla är extra uppmärksamma på telefonsamtal och med kritiska ögon granskar inkommande e-post”
Linus Fugl uppmuntrar alla som arbetar hemifrån att följa dessa tips:
- Var vaksam mot falska e-postmeddelanden, SMS-meddelanden och webbplatser som rör coronavirus. Ge aldrig ut BankID eller lösenord.
- Använd bara de verktyg och kommunikationskanaler som arbetsplatsen tillhandahåller.
- Tänk efter en eller två gånger innan du klickar på en länk. Scammers försöker ofta få dig att göra något med brådska.
- Företag ska se till att uppdateringar av anställdas arbetsdatorer fungerar även när de arbetar hemifrån.