Svenska bilhandlare och leasingbolag hamnar i kläm när elbilspriserna sjunker. Kostnaden för privatleasing och operationell företagsleasing bygger på ett förbestämt restvärde efter leasingperioden. När Tesla och billig Kina-import dumpar priserna på marknaden blir bilhandlarna kvar med ett restvärde som inte längre är relevant på eftermarknaden. De begagnade bilarna säljs med förlust.
– Det kommer troligen leda till stora förluster för bilhandlarna och de leasingbolag som erbjuder operationell leasing till företag. Framförallt bilhandlare som har stor exponering relativt till deras egenkapital kan få allvarliga problem. De första handlarna har redan gått i konkurs. Jag tror vi kommer se fortsatt konsolidering på marknaden i Sverige kommande år, säger Niels Jörgen Larsen på Danske Finans.
Bakgrund:
- Kraftig utbyggd produktionskapacitet i Kina och stora lager av osålda elbilar sätter press på priserna globalt
- Tesla tidiga med att sänka priserna. Övriga biltillverkare ger upp försöken att hålla emot och sänker nu sina priser
- Nya kinesiska märken kommer till Europa när privatkonsumtionen i Kina viker
- Prissänkningarna betyder att alla som idag äger elbilar får en snabbare värdeminskning än förväntat
- Det gäller dels privatpersoner och företag dels leasingbolag, bilhandlare och importörer som har valt att ta restvärdesrisken på kundernas bilar
- Framförallt bilhandlare som har stor exponering relativt till deras egenkapital kan få allvarliga problem – de första handlarna har redan gått konkurs