Semestertid är festtid för bedragarna. Vid det här laget har de flesta nog hört talas om ”bluffakturor”, som skickas till företag under sommaren. Men bedragarna är påhittiga och deras tillvägagångssätt byter ständigt skepnad.
Lars Sjögren, expert på framtidens betalningslösningar på Danske Bank, berättar att något som också blivit vanligare på senare år är att bedragare har blivit proffsigare på att utge sig för att vara någon annan. Det kan handla om att de ger ut telefonnummer som går till falska kontaktcenter eller om den så kallade ”vd-bluffen”. Bedragare kapar då till exempel vd:s mailadress. De mailar sedan kollegor som är på plats på kontoret och ber om att få ut känslig och kritisk information som de sedan kan använda sig av:
”Det kan vara att ”vd” hamnat i knipa med ett förlorat företagskort utomlands och mailar eller sms:ar om att snabbt få kortuppgifterna. Ett viktigt råd är då att alltid vara extra misstänksam och aldrig ge ut känsliga uppgifter som kortuppgifter, inloggning eller liknande utan att ha ringt och dubbelkollat att det verkligen är vd som är avsändare”.
Lars Sjögren har sammanställt sina viktigaste tips för hur man undviker vd-bluffen:
1. Satsa på utbildning. Vd-bedrägerier drabbar bolag i alla storlekar, utom de allra minsta som saknar led i organisationen. Gå en utbildning tillsammans, exempelvis genom banken, så att alla på företaget vet om hur brotten utformas.
2. Klargör mandatstrukturen. Skapa en policy för bolagets betalningar. Inte ens vd ska kunna ringa eller mejla om en betalning som ska utföras på kort varsel. Se det som ett sätt att både skydda företaget och personalen.
3. Strama upp säkerheten. Med it-säkerhet kan många av bedrägeriförsöken motas bort. Undersök att företaget har brandväggar som hindrar mejlen från bluffmakarna att ta sig in i organisationen. Använd virusskydd på datorerna.
4. När du får misstänkta bluffmeddelanden. Öppna dem inte eftersom de ofta innehåller länkar som infekterar din dator med skadlig programvara och virus.
5. Lita på magkänslan. När det handlar om snabba transaktioner – ofta i kombination med en uppmaning från vd om att inte ringa och störa i ett möte – gäller det att alltid dubbelkolla uppgifterna.
6. Skärp uppmärksamheten vid skolloven. Ligorna slår till när vd är bortrest. Ofta ökar försöken i samband med semestrar och lov från skolorna – tänk på att eventuella vikarier också behöver känna till vanliga bedrägerier.
På polisens webbplats finns även bra information om hur du bäst skyddar ditt företag mot bedrägerier, phishing och bluffakturor.
Identifiera dig när du kontaktar banken
Danske Banks Kundservice får många samtal under sommaren både från personal och sommarvikarier som ringer in och behöver hjälp när de ordinarie kollegorna är på semester. För att kunna säkerställa att det inte är någon som utger sig för att vara någon annan behöver Danske Bank kunna identifiera personen som kontaktar oss via mobilt bankID, telebank, säkerhetskod från dosa eller kontrollfrågor.
Det är också viktigt att företag som är kunder hos Danske Bank uppdaterar fullmakterna i Business Online. Då kan behöriga vikarier enkelt hantera löpande administration och vid frågor kontakta banken via telefon, chatt eller skicka meddelanden direkt i Business Online.
En annan god idé är att ladda ned Danske Banks business-appar Mobile och Tablet Business. De ger dig som är kund idag hos Danske Bank en snabb åtkomst till ditt företags ekonomi i Business Online. Du kan lätt åtgärda eventuella bankärenden om det skulle behövas, oavsett tid och plats.
Läs mer på Danske Banks webbplats där vi har samlat praktiska tips som hjälper dig att förbereda företaget.
Har du som är kund hos Danske Bank några frågor – kontakta Kundservice Företag, vi finns tillgängliga hela sommaren.
Trevlig sommar!