När Prospera sammanfattar sina kundundersökningar bland de institutionella investerarna och de större företagen från 2017, tar Danske Bank ett kliv upp från andraplatsen till en förstaplats i Sverige. Även i Danmark och Finland placerar sig Danske Bank som nummer ett och i Norge från en fjärdeplats till en tredjeplats. Det innebär att Danske Banks affärsområde C&I för andra året i rad har de nöjdaste kunderna sammantaget i Norden. Totalt har Prospera genomfört över 4300 intervjuer under 2017 med bankkunder fördelade över de fyra länderna.
Danske Bank nu nummer ett även i Sverige
Det fina nordiska resultatet för Danske Bank baseras på starka placeringar i respektive land för de olika verksamhetsområdena inom C&I under året som gått. I Sverige placerar sig hela 15 av 21 verksamhetssområden hos Danske Bank på topp tre hos kunderna. Johanna Norberg, som är globalt ansvarig för kundrelationer (CIB – Corporate & Institutional Banking) och chef för C&I i Sverige, säger:
”Jag är så otroligt glad och stolt över vårt fina resultat både i Sverige och i våra grannländer. Vi får högsta betyg av kunderna när de utvärderar vår förståelse för deras utmaningar, kvaliteten i våra leveranser och vårt personliga engagemang. Det betyder oerhört mycket för vår fortsatta tillväxt och våra duktiga medarbetare har all anledning att känna sig stolta. Det här triggar oss att fortsätta på den inslagna vägen och jobba hårt för att förtjäna ännu fler förstaplatser i år”.
Ny kundmodell och kundinsikter är nyckeln till framgången
Den starka placeringen i Norden är ett resultat av det omfattande arbete som pågår inom C&I för att bli en verkligt kundcentrerad organisation. Ett ökat fokus på kundernas utmaningar och behov innebär att Danske Bank kan leverera mer samordnade och strategiska rådgivningstjänster. C&I har även stärkt sitt fokus på analys och kundinsikter.
Glenn Söderholm, övergripande chef för Danske Bank C&I, säger:
”Jag är så nöjd över att vi lyckas flytta fram positionerna både i Sverige och Norge, samtidigt som vi behåller våra topplaceringar i Danmark och Finland. Detta är resultat som vi ska vara riktigt stolta över och som visar att vår förändringsresa mot att bli ännu mer kundorienterade bär frukt”.
Under 2014 sjösatte C&I en ny modell för att kunna mappa sina erbjudanden mot kundens hela värdekedja och adressera kundernas behov ur ett 360° perspektiv. Danske Banks agila kundteam består av kompetenser från olika delar verksamheten och levererar expertis och produkter utifrån de enskilda kundbehoven.
Glenn Söderholm poängterar dock att det är tuff konkurrens på alla marknader och att förstaplaceringarna är rörliga mål:
”Vi har kommit långt men det innebär inte på något vis att vi slår oss till ro. Konkurrensen är hård och kundernas förväntningar stiger hela tiden. Vi måste fortsätta att utvecklas så vi kan fortsätta på vår framgångsrika tillväxtresa i Norden”.
Om TNS Sifo Prospera
Undersökningsföretaget TNS Sifo Prospera genomför årligen kundnöjdhetsundersökningar inom bank och finans, där chefer inom en mängd olika branscher intervjuas om sina upplevelser av finansiella tjänster samt vilken bank man föredrar att samarbeta med. För mer information vänligen besök www.prospera.se