I en ny kundnöjdhetsundersökning bland svenska storföretag placerar sig Danske Bank överst på podiet.
De senaste åren har Danske bank haft en positiv trend i den årliga kundnöjdhetsundersökningen arrangerad av analysföretaget Prospera. När Prospera idag presenterar den senaste kundundersökningen bland storföretagskunder (Large Corporates) hamnar Danske Bank överst på podiet för första gången.
– Idag firar vi! Det här är ett viktigt kvitto på att kunderna uppfattar oss som den bank vi verkligen vill vara – en bank som är nära kunderna, som förstår deras verksamhet och behov, en bank som är snabb och enkel att ha att göra med. Jag är obeskrivligt stolt över teamet och vad vi åstadkommer, säger Joacim Nässen, chef för LC&I i Sverige.
Prosperas undersökning omfattar 126 svenska storbolag med en omsättning över 750 miljoner Euro. Undersökningen värderar flera parametrar som sammantaget ger en bild av den totala kundnöjdheten i kundsegmentet. Danske Bank fick bäst betyg i bland annat kategorierna proaktivietet, snabbt beslutsfattande, förståelse för kundernas bankbehov och hög servicenivå.
Fler positiva signaler
Utöver det nya Prospera-resultatet så finns andra indikatorer på att det kunderna i storföretagssegmentet gillar Danske Bank.
– Vi växer affären rejält på den svenska marknaden. Vår utlåning har fördubblats på ett par år. Vi har större aptit på fler affärer än många av våra konkurrenter och vill särskilt stötta den gröna omställning som pågår i samhället. Vi är också den bank i Norden som bistår flest kunder med deras gröna ramverk och emitteringar av gröna obligationer, säger Joacim Nässén.
Mer information: Prosperas hemsida