Maria Landeborn

Sparekonom & Seniorstrateg, Danske Bank Sverige

Fortsatt trög försäljning för H&M och ordförande dementerar utköp

Med mindre än en vecka kvar till midsommar släppte H&M i fredags försäljningssiffror för andra kvartalet 2018. Tyvärr var läsningen lika dyster som senast. I lokala valutor var försäljningen exklusive moms oförändrad jämfört med samma kvartal förra året. Det var 1 miljard lägre än vad marknaden hade väntat sig.

Något som däremot ökat jämfört med förra året är antalet butiker. Andra kvartalet 2017 hade H&M 4 498 butiker och andra kvartalet i år var siffran 4 801, en ökning med drygt 300 butiker. Men trots 300 nya butiker steg alltså inte omsättningen, vilket betyder att försäljningen fortsätter att sjunka i befintliga butiker. Ett problem är de stora lagren och reorna, ett annat att konsumenterna i allt högre grad handlar på nätet och att H&Ms försäljning online ännu inte förmår kompensera för tappet i butik.

Stefan Persson dementerade spekulationer om utköp
Den senaste tiden har H&Ms styrelseordförande, Stefan Persson, köpt ett stort antal aktier över börsen vilket satt fart på spekulationerna om att familjen vill köpa ut bolaget från börsen. Under april och maj har hans innehav ökat med 7,6 miljarder kronor till motsvarande ca 45 procent av kapitalet. Att målet var ett utköp dementerades dock av Stefan Persson själv när han fick frågan dagen innan försäljningssiffrorna släpptes. Det fick aktien på fall.

Anledningen till miljardköpen är snarare att Stefan Persson anser att aktien handlats på attraktiva nivåer, och att han ser betydligt mer långsiktigt på familjens ägande i H&M än vad aktiemarknaden gör. Men ett eventuellt utköp från börsen skulle inte vara helt okomplicerat. Antingen skulle det kunna göras tillsammans med en andra part, men då skulle man behöva ge upp en del av bestämmanderätten vilken familjen idag i praktiken har själva med 73 procent av rösterna. Den rätten vill man sannolikt inte avstå. Ett eget utköp av bolaget skulle å andra sidan göra att en stor del av familjeförmögenheten placerades i ett och samma bolag, vilket knappast heller är önskvärt.

Inget utköp och inget försäljningslyft – därmed inget kurslyft i aktien heller. Jämfört med mars 2009, då börsen bottnade efter finanskrisen, har H&M exklusive utdelningar gett en avkastning på -17 procent. Stockholmsbörsens breda index har ex utdelning stigit 148 procent under samma period.