”Hållbarhetsarbete är ett löpande arbete”

Eftersom det förväntas att alla, både företag och individer, ska ta ett större samhällsansvar är det också viktigt för oss att utveckla bankens affär med det som ledstjärna. Våra kunder vill att vi tar vårt samhällsansvar, genom att integrera frågorna i det vi kan bäst – nämligen att leverera banktjänster som också bidrar till att lösa de hållbarhetsutmaningar som finns i vår samtid.

Jag och mina kollegor arbetar med dessa frågor varje dag, och det är något som genomsyrar hela vår verksamhet. Det kan vara allt ifrån att vi i vår kreditgivning alltid lyfter hållbarhetsaspekten till att vi har e-möten med våra nordiska kollegor i istället för att resa. Hållbarhetsarbete är ett löpande arbete eftersom det uppstår nya frågor att ta ställning till hela tiden. Vi är långt ifrån klara, utan det här är en process som vi kommer arbeta med under lång tid framöver.

Hållbarhet för mig är affärsmässighet kryddat med medvetenhet, eftertanke och framtidstro. Det handlar om utveckling, något nytt och fräscht som ersätter det ohållbara.

Det här är tre exempel bland flera andra, enkla saker som jag själv försöker hålla mig till för att bidra till en miljömässigt mer hållbar värld:

Hålla e-möten, istället för att åka bil eller flyg till externa. Resa med tåg heller än flyg när det är praktiskt möjligt. Min personliga erfarenhet är att det ger en win-win effekt genom att både sparar miljön och att jag kan arbeta effektivt även när jag förflyttar mig.

Skriv ut så lite papper som möjligt och återvinna det som går.

Den miljövänligaste elen är den som aldrig blivit producerad. Byt ut gamla glödlampor och släck de rum som inte används.

Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med hållbarhetsfrågor

 

Stojko Gjurovski, Head of Personal Banking Danske Bank