Swish växer explosionsartat i Sverige och 7 miljoner svenskar som varje månad swishar i snitt drygt 5 gånger var. Swish har ju mest varit känt för privatpersoner men under de senaste åren har även företag och handlare hakat på. Idag finns det 200 000 företag, organisationer och föreningar som kan ta emot betalningar via swish, såsom t ex torghandlare och idrottsföreningar. Även i butiker, e-handel och hos olika tjänsteleverantörer såsom SL där man idag enkelt kan köpa biljetter till kollektivtrafiken med Swish, ökar Swish enormt nu som betalningsmedel.
Vi får därför många frågor från våra företagskunder kring Swish. Johan Wennerberg som är chef för cash management på Danske Bank Sverige, besvarar här de tre frågor som återkommer oftast.
Vad är det för skillnad mellan företagstjänsterna Swish Företag och Swish Handel och vilken lösning som passar mig som kund?
Johan menar att om du har en enklare försäljning såsom torghandel, gårdsbutik eller idrottsförening som säljer hamburgare så passar tjänsten Swish Företag bäst:
”Det är en enkel tjänst som ersätter kontantbetalning. Du slipper kontanthantering och får en bra överblick över kassaflödet. Ditt swishnummer går också att få som en QR-kod som betalaren scannar in istället för att knappa in ditt swishnummer i sin mobil”.
Tjänsten Swish Handel används idag främst av e-handel, men användningen av Swish Handel växer nu också inom fysiska butiker:
”Då fungerar Swish Handel precis som kort transaktion och snart kommer kunderna också till och med att kunna välja att betala med Swish direkt från kortterminalerna i handeln. Antingen genom att blippa telefonen på korttelefonen eller scanna en QR-kod. Mitt bästa råd är att prata med oss på Danske Bank om vilken lösning som är bäst för just för din verksamhet”.
Hur kan jag som företag kan se att pengarna kommit in på kontot?
För de verksamheter som använder Swish Företag visar ofta kunden sin mobilskärm att transaktionen är genomförd:
”Glöm inte då att trycka på bubblorna så de spricker. Men det finns också bättre och säkrare lösningar. Om du är kund hos Danske Bank kan du t ex få en bekräftelse via sms att betalningen gått igenom. Du väljer själv vilka telefonnummer som får detta bekräftelse-SMS”.
För de verksamheter som har tjänsten Swish Handel ser man detta direkt eftersom befintligt sälj- eller kassasystem är helt integrerat med Swish.
Måste vi ändra våra rutiner kring redovisning och avstämning?
Johan menar att det enkla svaret är ”nej”. Han berättar att företaget själv kan bestämma på vilket sätt och hur ofta man vill få sina transaktioner från banken:
”Du kan få dina transaktioner via fil från banken i de vanligaste formaten precis som du får från dina andra betalningsalternativ. Ni väljer själva hur ofta de vill att filen ska skickas. Mitt råd att att prata med oss som bank om du vill ta Swish till nästa steg och hitta den lösning som passar just er verksamhet bäst”.
Läs mer här och missa inte att titta på Danske Banks webinar där du också kan få reda på mycket mer om hur Swish fungerar för företag.