Hypen kring så kallade NFT:er har den senaste tiden varit enorm. NFT står för non-fungible token och är en digital produkt som bygger på blockkedjeteknik. Marknaden omsätter redan cirka 30 miljarder varje år och försäljningen av digitala original ökar snabbt.
NFT skapar braskande rubriker – men det handlar inte bara om att kunna köpa digitala tavlor för 69 miljoner dollar eller en digital kostym för 9 500 dollar. Tekniken kan bidra till en grön revolution inom detaljhandeln genom att fläta samman de digitala och de fysiska världarna.
– Vi är fortfarande bara i startblocken för användningsområden för NFT:er. Men genom att koppla samman den fysiska och digitala världen skapas oerhört spännande möjligheter. Bland annat öppnas nya möjligheter för detaljhandeln att bli mer hållbar och minska sina kostnader genom effektivare leveranser och färre mellanhänder, säger Pontus Sellberg, Senior Industry Analyst på Danske Bank i Sverige.
Unika kryptotillgångar
NFT kan beskrivas som en unik kryptotillgång som gör att man kan äga och handla autentiserade versioner av digitala varor med hjälp av blockkedjeteknik. Ett sådant digitalt original är precis samma sak som att äga ett unikt verk i den fysiska världen.
Oftast handlar det om ett fotografi, teckning, video, 3D-animation, ljudfil eller biljett. Men det kan även vara en digital version av en fysisk vara som konstverk, samlarobjekt, skor och kläder – och till och med kapplöpningshästar.
Marknaden omsätter redan cirka 30 miljarder varje år och försäljningen av digitala original ökar snabbt. Under 2021 såldes till exempel ett digitalt konstverk av artisten Mike Winkelmann för 69 miljoner dollar. Designstudion RTFKT och 18-åriga designern Fewocious sålde 613 par sneakers för 3,1 miljoner dollar. Då fick köparna skon hemskickad men den verkliga produkten var en digital version man kunde visa upp med hjälp av sin smartphone.
– NFT:er har lockat modeindustrin och fördelarna är att de digitala produkterna blir lika unika som fysiska produkter. Man får också en spårbarhet av originalet som gör att den kan säljas vidare till en samlare. Det skapar exklusivitet, originalitet och gör att modeskaparen kan tjäna pengar genom hela varans livstid, berättar Pontus Sellberg.
Virtuella provrum minskar returer
En annan trend är att fler butiker använder digitala kläder i stället för skyltdockor med fysiska kläder. Digital teknik kan också användas för att skräddarsy varor, göra ändringar i kollektioner innan tillverkning och göra det enklare för konsument att välja rätt produkt innan beställning. Det kan handla om att erbjuda virtuella provrum med hjälp av augmented reality (AR) som hos till exempel Tailorstore och Lindex.
– Miljömässigt ser jag stora vinningar eftersom digital teknik kan skapa förutsättningar för en mer effektiv värdekedja – och samtidigt minska behovet av frakter och returer till och från kund. Vi är verkligen bara i den digitala utvecklingens linda, avslutar Pontus Sellberg.