Så funkar Swish för dig som företagare

På fem år har Swish gått från nykomling till Sveriges näst mest positivt omtalade varumärke 2017. Betaltjänsten har nu mer än 6 miljoner användare. Några av dessa är potentiella kunder – kan de swisha sin betalning även till ditt företag?

Att swisha pengar till en kollega, köpa tågbiljetten online eller betala blommorna hos en torghandlare via Swish, är idag ett självklart komplement till andra betalningsmetoder. I undersökningen ”Svenskarna och Internet 2017” framgår att 8 av 10 svenskar, som har en smart mobil, använder Swish. Att handeln via webb och mobil fortsätter att öka är också tydligt i statistiken.

”Nästan alla medelålders internetanvändare köper saker eller tjänster på internet. Det är 97 procent av 36–45 åringar, tätt följt av 96 procent av 26–35 åringarna och 94 procent av 46–55 åringarna som köper saker som levereras med posten. I samma åldersgrupper är det ungefär 90 procent som beställer varor eller tjänster som levereras via internet. Även bland de äldsta internetanvändarna, de över 76 år, är det mer än hälften (58 %) som någon gång handlar på internet.”

Samverka med det ökade antalet Swish användare

Med andra ord, att erbjuda en användarvänlig betaltjänst som Swish till dina kunder kan ge en positiv effekt på företagets online försäljning. Bara förra månaden gjordes 19 862 843* betalningar med appen och antalet användare ökade med 65 070 personer. För dig som är företagare finns två valbara tjänster inom Swish.

Swish Företag – passar företag, föreningar och organisationer som vill kunna ta emot betalningar i fysisk miljö. Till exempel vid situationer där kassaapparat och/eller kortläsare inte behöver finnas tillgängliga, som på en utställning, vid idrottsföreningens caféförsäljning eller i en säsongsöppen butik. Just nu pågår även tekniktester för full integration mot kassasystem. Som ansluten till Swish Företag finns också möjligheten att skapa QR-koder som innehåller ditt Swish-nummer, belopp och meddelande. Denna kan kunden sedan enkelt skanna in via sin mobil och snabbt swisha betalningen. Några företag har även börjat använda Swish QR kod på sina pappersfakturor.

Swish Handel – passar i företagets e-handel eller app. Genom att erbjuda dina kunder en användarvänlig och välkänd betaltjänst ökar möjligheten till fler avslutade köp online. I dagsläget används Swish Handel i många olika branscher såsom bokförlag, utbildningsföretag och ett antal olika trafikbolag. Du kan till exempel läsa mer om Östgötatrafiken och deras implementation av Swish i vår intervjuserie med inspirerande företag (länk).

Hur funkar det?

När du ansluter ditt företag, organisation eller förening till Swish får du ett eller flera Swishnummer anslutet till verksamhetens bankkonto. Alla transaktioner i Swish sker i realtid och pengarna sätts direkt in på kontot. För att kunna erbjuda dina kunder att swisha sin betalning behöver du börja med att teckna ett avtal för Swish Företag eller Swish Handel.

Kontakta Danske Bank på 0752-48 49 30 så hjälper vi dig att komma igång.

*Statistik från www.getswish.se