Mörkertalen är troligtvis också stora, eftersom det är förenat med känslor av skam och skuld att ha blivit lurad på det här sättet. Vi har sett en märkbar ökning och hur det börjar oskyldigt med att bedragarna försöker bygga upp intimitet och förtroende för att sedan behöva pengar, säger Linus Fugl, som är bedrägeriexpert på Danske Bank. Ofta riktar bedragarna in sig på personer som nyligen genomgått någon form av separation, eller som kanske har en partner som nyss gått bort.
– Väldigt ofta pågår detta under lång tid och den som utsatts börjar känna sig trygg. Ofta utger de sig för att vara personer som är hyfsat framgångsrika, ibland med ett internationellt jobb. Enligt Linus Fugl så har de haft flera skräckexempel där personer blivit av med hela sina besparingar för att de försökt hjälpa någon de trott sig känna. Det är båda skrämmande och lågt att människors empati utnyttjas på det här sättet.
Vad kan du göra för att skydda dig?
• Lämna aldrig ut din personliga information till andra
• Lämna aldrig ut dina personuppgifter, som personnummer, kontonummer, betalkortsinformation osv
• Svara aldrig på e-post eller sms där du blir ombedd att ange personlig information och lämna heller aldrig sådana upplysningar i telefonsamtal
Läs Linus Fugls intervju i Aftonbladet.