Svensk gaming är idag allt annat än en lek. Det är en global miljardindustri som står för fler exportframgångar och fler är på gång. Spelbolagen attraherar några av de vassaste utvecklarna och andra branscher kan dra nytta av spelteknologin för att utveckla exempelvis videomöten eller onboarding med VR-teknik. Andra branscher kan också lära sig mycket kring intäktsmodellerna – här har spelbolagen knäckt koden.
Under de senaste åren har stora nordiska utvecklare och förlag som Mojang, King, Rovio Entertainment, Paradox Interactive och Starbreeze blivit viktiga spelare på den globala gamingmarknaden. Tillsammans med hundratals mindre aktörer engagerar och influerar de gamers världen över. Men den nordiska spelindustrin lämnar inte bara kulturella avtryck, den är också otroligt vinstdrivande. Det senaste decenniet har branschomsättningen i princip tjugodubblats, och svensk gaming är drivande i utvecklingen.
Metaverse – mer än bara spel
– Spelbranschen har vuxit enormt och är i dag en viktig exportvara i Norden. För den som vill följa utvecklingen finns det massor av spännande trender att hålla koll på. Ett bra exempel är så kallade Metaverse när ett spels universum växer sig större än själva spelet i sig. Här kan man exempelvis titta på Roblox och Fortnite, spel som blivit enormt högt värderade just eftersom de utvecklats till gränsöverskridande aktivitetscenter där man kan göra allt från att gå på popkonsert till att bygga och skapa tillsammans, säger Stefan Granlund, Head of Growth & Impact på Danske Bank Sverige.
Intäktsmodeller
En annan viktig trend i gamingvärlden är utvecklingen av olika intäktsmodeller. De huvudsakliga modellerna på marknaden är:
- Premium, där användaren betalar en avgift på förhand och sedan kan spela obegränsat. Den här modellen är fortfarande den dominerande modellen inom dator- och konsolspel.
- Gratisspel, där användaren får börja spela kostnadsfritt, men sedan uppmanas att påskynda sina framsteg genom att köpa tokens eller merchandise inom spelet.
- Prenumeration, en modell som de flesta utvecklare föredrar, men som ännu inte riktigt slagit igenom. Med den här metoden betalar användarna en månatlig avgift för att få tillgång till plattformar och innehåll. Här har Microsoft tagit en ledande roll i utvecklingen, och prenumerationsmodellen spås vara den kategorin med starkast tillväxt framöver.
Nya digitala vanor med pandemin
Något som verkligen påverkar gamingbranschen är tiden vi tillbringar framför våra spel. Siffror från 2020 visar att TV-spelskonsumenter spelar i genomsnitt sex timmar och 20 minuter varje vecka. Nästan en tredjedel spelar mer än sju timmar varje vecka och 17 procent kommer upp i tolv timmar speltid i veckan eller mer. Utöver detta finns en starkt växande trend i att titta på andra gamers som spelar. Bland 18-25-åringar är detta till och med mer populärt än att titta på traditionella sporter.
Framtiden för det nordiska gamingundret ser fortsatt ljus ut och pandemin tros vara en bidragande orsak.
– Under Covid-19 har vår mediekonsumtion i hemmet ökat som en naturlig följd av alla restriktioner. Människor har helt enkelt skapat nya digitala vanor, vilket i slutändan kommer gynna både tillväxt och utveckling inom den nordiska spelindustrin. Det ska bli väldigt spännande att se hur branschen ser ut om bara några år, säger Stefan.
Relaterade artiklar
Healthtech bygger framtidens hälso- och sjukvård
Foodtech en framtidsbransch att räkna med
Besök The Hub, Nordens största plattform för startups
The Hub