Tänk om du själv kunde vara med och påverka framtidens bank. Om du kunde se till att nya banktjänster verkligen utformades efter hur ni jobbar – och inte tvärtom. Under förra året blev det verklighet för ett antal utvalda företag över hela Norden. Deras synpunkter var helt avgörande när Danske Bank utvecklade District – en ny digital plattform för finansiella tjänster. I District kan varje användare skapa en skräddarsydd bankvy med de byggstenar som just den personen behöver.
– Genom att tidigt involvera våra kunder i utvecklingen har vi kunnat leverera nya funktioner mycket snabbare än vad som är möjligt om vi haft ett stort traditionellt utvecklingsprojekt, säger Ylva Palmqvist som är Global Cash Manager på Danske Bank.
Kunderna har bidragit med flera viktiga byggstenar
District är en ny finansiell plattform där varje användare på ditt företag enskilt kan samla de funktioner som denne använder mest på en och samma vy. Du som kund får ett helt nytt verktyg för att övervaka alla delar av företagets ekonomi.
Flera av Danske Banks svenska företagskunder har varit med under hela utvecklingsfasen och bidragit med små och stora idéer kring utmaningar och tidstjuvar som de vill att District ska lösa.
– Vi har fått många nya idéer från våra kunder som nu har blivit verklighet i District. Det har handlat om mindre företag som vill få bättre översikt över sina kontobalanser och kund- och leverantörsreskontra. Men också större företag med mer komplexa flöden där data är utspridda i olika system, säger Ylva Palmqvist.
Nya finansiella tjänster på en öppen plattform
Och detta är bara början. Nu tas nästa kliv för att fortsätta utveckla District där du som företagskund med en enda inloggning ska kunna koppla ihop alla dina affärssystem, finanssystem, nyhetstjänster och andra tjänster från en rad externa leverantörer i framtiden.
Att integrera data från partnerföretag gör att banken kan erbjuda en proaktiv datadriven rådgivning till dig som kund på en helt ny nivå. Oavsett hur stort eller litet företaget är.
Datadriven rådgivning både för stora och små
Ylva förklarar att större företag kan använda datadriven rådgivning för att till exempel nå sina finansieringsmål och göra säkrare prognoser och valutasäkringar. När affärssystemen kopplas till District analyseras företagets likviditetsbehov automatiskt över tid och i olika länder, affärsområden och valutor.
– På lite mindre företag har man ofta färre system och mindre komplexa strukturer, men fortfarande ett stort behov av rådgivning och ny teknik. Där kan vi till exempel hjälpa till genom att erbjuda automatiska processer i District för att exempelvis se framtida likviditetsbehov och lösningar för att snabbt kunna höja sin kontokredit, berättar Ylva.