Vem vinner slaget om kunderna? Är bankerna väl rustade för den digitala framtiden? Covidkrisen har accelererat digitaliseringen i hela samhället och efterfrågan på självservice ökar. Hur vinner man slaget om kunderna? Förväntan på snabbhet, enkelhet och personligt bemötande även i digital miljö är hög. För att klara det behövs data och effektiva maskinrum som gör att man kan man skapa mervärde och förbättrad kundupplevelse.
Vem vinner kampen om framtidens kunder när allt fler tjänster levereras och produkter köps online?
– Slaget om kunderna handlar om data och att effektivisera maskinrummet för att få den smidigaste kundupplevelsen. Digitaliseringen har accelererat under Covid och kundernas krav på personifierade självservicelösningar har ökat. För att fortsätta vara relevanta som bank behöver vi bli ännu bättre på att använda data, säger Carina Jahn Head of Commercial Excellence Danske Bank.
En snygg yta räcker inte för att vinna kunderna idag. Både företag och privatpersoner vill ha det personliga tilltalet och bemötandet i den digitala världen. Man vill kunna utföra mer komplexa ärenden själv och man vill kunna lösa fler ärenden i en och samma vy. De flesta kunder har idag fler än en bank. Men man vill ändå kunna sköta allt från en och samma vy, särskilt på företagssidan. Det ställer nya krav. Det är i de bakomliggande systemen dvs i maskinrummet som slaget om kunderna står. Hur integrerar man olika flöden? Digitala signaturer, minskad administration, snabbare betalningar och inte minst möjligheterna att kunna jobba med konton från olika banker i en och samma vy. Men för att allt det här ska fungera så behöver man data.
-För att bygga en stark bank som proaktivt möter kundernas behov av individuell rådgivning och effektiv självservice behövs data. Data är navet i verksamheten. AI kräver att det finns grunddata att arbeta med som kan struktureras – då kan man skapa riktigt spännande lösningar. Vi arbetar idag mycket med personifiering och att integrera olika processer. Men all digitalisering kräver data som bränsle – annars stannar maskineriet, avslutar Carina.
Nyfiken på att veta mer? Delta gratis på DI och Microsofts webinar den 20 maj. Carina Jahn, Head of Commercial Excellence Danske Bank deltar som expert.