Alla finns digitalt, även de som inte har en egen närvaro på sociala medier

Danske Bank har träffat företaget som har förstått att allt fler bryr sig om vikten av att äga sin digitala närvaro. Jacob Leander-Olsson är vd och grundare av Fanzone, platsen där sportprofiler kan ta ett omtag om sitt rykte och agera i realtid.

Hur fungerar Fanzone?
Fanzone är en plattform för idrottsprofiler där de kan få kontroll över sina digitala kanaler. Dagens idrottsstjärnor har en stor räckvidd och deras fans är ett knapptryck bort. Med vår plattform kan vi minska kraven för att hantera profilernas digitala kanaler och därmed öka deras aktivitet.

Hur kom ni på idén?
Den växte fram efter att ha sett hur hela idrottsbranschen tagit fart med profiler i sociala medier och potentialen som de har. De har räckvidden och engagemanget, men väldigt få lyckas bygga sin digitala närvaro på samma sätt som exempelvis andra influencers. En idrottsperson postar idag i snitt var tionde dag, samtidigt som en influencer postar 2-3 inlägg om dagen. Vi intervjuade idrottare om tankarna kring sociala kanaler, deras intresse och vilka problem de upplever. Det blev uppenbart att intresset att fanns, men kunskapen var låg och tiden knapp. Då växte idén fram till ett verktyg som gör det enkelt att skapa innehåll, spara tid och exempelvis filtrera bort negativa kommentarer.

Hur viktigt är det att ta hand om sitt personliga varumärke?
Det är oerhört viktigt för alla, och det kommer bara bli viktigare. Alla tänker inte på det, men nästan allt vi gör dokumenteras på något sätt. Med några enkla knapptryck går det att se allt från ditt Instagramflöde och vänner på Facebook, till en gammal studentuppsats. Det märks redan i arbetslivet där allt fler arbetsgivare tittar på en kandidats sociala konton för att avgöra om det är rätt person för jobbet.

Ni vänder er till atleter, varför just den målgruppen?
De har en oerhört outnyttjad potential på det här området, och det finns ingen annan grupp som engagerar så mycket. Vi har analyserat över 15 000 inlägg på Instagram och det har visat sig att idrottsprofiler har betydligt högre engagemang än andra. Sen finns det ett stort sportintresse i teamet vilket självklart gör det extra kul!

Hur ser du på Danske Banks initiativ TheHub.se som Fanzone använt?
Jag gillar det verkligen. Det behövs en samlingsplats för startupvärlden, där man bland annat kan rekrytera. TheHub.se hjälper alla inblandade. Företagen kan hitta rätt talanger, talangerna ser potentiella arbetsgivare och det är en bra startpunkt för de som är nyfikna på att börja jobba på en startup. Jag får själv många frågor från vänner hur det är att driva eget, hur de kan lära sig mer och var de kan hitta potentiella och intressanta bolag. Jag skickar alla mina vänner till TheHub.se.

Hur har rekryteringarna gått?
Väldigt bra! Samtliga roller som har legat ute har genererat mycket trafik och bra leads. Senaste rekryteringen inom sälj kom från TheHub.se, en kontakt som hade varit väldigt svår att få till utan plattformen.

Är det svårt att hitta spetskompetens?
Ja, det är det. Det finns en enorm efterfrågan på både utvecklare och övrig kompetens vilket gör konkurrensen stenhård. Det finns alltid större bolag som kan locka med bättre ersättningar, vilket inte heller underlättar. Därför är det väldigt viktigt att hitta rätt personer som tror på idén lika mycket som grundarteamet och satsar långsiktigt.

Dina tre bästa råd till andra som funderar på att starta bolag?
Först, gör din research. Det finns väldigt bra innehåll på nätet. Läs allt du hittar inom ditt ämne; nyheter, böcker, bloggar och forum. Vilka andra bolag gör snarlika saker? Finns det några föreläsningar på YouTube? Podcasts? Sätt ihop ett enkelt businesscase och ”pitch deck”.

Nummer två är att våga prata om idén. Använd ditt nätverk för att få kontakt med bra personer och våga fråga om hjälp. Bjud en grundare som gjort resan själv på en lunch för att få nya erfarenheter. Skissa fram en produkt och testa konceptet på potentiella användare tidigt.

Och sist av allt, kör på! Har du gjort din research, diskuterat din idé med kunniga inom branschen och fortfarande tror lika mycket på den, låt inget stoppa dig. Sätt en tydlig plan kring vad som behövs, både för den tekniska utvecklingen och kapitalbehovet. Ha rätt fokus och börja enkelt