Storytel hade under första kvartalet 2018 577 900 betalande abonnenter. Det är en ökning med 51% jämfört med 2017. Danske Bank har träffat grundaren Jonas Tellander för att höra vad som ligger i planen för bolaget och hur de ska fortsätta sin tillväxtresa.
Jonas Tellander startade ljudbokstjänsten Bokilur, som senare skulle bli Storytel, 2005 tillsammans med Jon Hauksson. Det var i princip före mobilernas tid. Men i samband med de smarta telefonernas intåg på marknaden tog Storytels tillväxt fart.
– Den svenska ljudboksmarknaden kan bli uppåt 640 000 abonnenter, jämfört med ca 305 000 abonnenter idag, menar Jonas.
Bolaget växer fortfarande stadigt och under första kvartalet lanserades tjänsten på Island. Man vill fortsätta sin internationella expansion men är förtegen om vilka länder som är på tur. Men Jonas ser att det finns stort intresse för produkten på flera marknader.
– Jag tror definitivt att lyssnandet kommer att öka ännu mer, men även läsandet, både det traditionella läsandet och e-bokläsandet. Jag tror att formaten kommer att komplettera varandra.
De genrer som är mest populärast på Storytel är deckare och romaner. På sommaren är användandet av tjänsten mer frekvent då allt fler byter sommarpocket mot en digital röst. Det finns stora möjligheter att växa under andra delar av året. Man kan tänka sig att göra den norska traditionen att läsa nyutgivna deckare under påsk till en svensk tradition. Att läsa med öronen är definitivt på frammarsch.
Jonas Tellander ser att det är samma utveckling över alla de nordiska länderna. Ljudbokslyssningar är störst men även e-bokläsandet har ökat.
Det finns inga planer idag på att skapa egna produktioner med grävande journalistik, men Jonas menar att han aldrig stänger några dörrar. Han utvecklar Storytel kontinuerligt så att tjänsten möter kundernas krav och behov.