Danske Banks spaning från Femtech

En spaning vi på Danske Bank gjorde var att nästintill alla affärsidéer som presenterades inte hade sitt ursprung i typiskt kvinnodominerade intressen utan att det var ett brett spektra av idéer och målgrupper.

– Det är inget fel på klassiska ”kvinnoidéer”, men det var kul att se bredden och att vi kunde slå hål på fördomarna om att kvinnor främst fokuserar på idéer inom mode och skönhet. säger Berit Behring vd Danske bank.

SUP46 har träffat vinnarlaget som består av: Johanna, Lucija, Adriana, Laura, Nedine samt Mariia. Teamet skapade en produkt som heter MedSup Solution. En produkt som ska minska avfallet inom vårdsektorn. Svinn är en stor kostnad i många branscher, inklusive hälso- och sjukvård och inte heller bra när det gäller miljöpåverkan.

– Vår grupp är fantastisk! Att arbeta tillsammans var det bästa. Vi är en grupp som är skickliga på olika områden, vilket var perfekt för att bygga hela bilden av produkten. Dessutom var en av de saker som vi alla hade gemensamt var att alla var mycket fokuserade och arbetade hårt, vilket är fantastiskt med tanke på att vi i början var fullständiga främlingar för varandra. Man kan inte veta hur det kommer att påverka samarbetet, med det visade sig bli bra!

Kommer ni fortsätta arbeta med den här idén också efter evenemanget?
– Ja. Helgen gav oss extra ”nycklar” till att fortsätta vår entreprenörsresa.

 

Läs hela intervjun här