Svenskt armbandsmobil för barn skapar trygghet

Med telefonen på ditt barns arm har du full koll på vart det befinner sig tack vare den inbyggda GPS:en. Klockan en armbandsmobil som saknar skärm och enbart är utrustad med en högtalare och en mikrofon. Idén till den svenska innovativa lösningen kom efter att grundaren Mats Horn såg ett behov i sin bekantskapskrets, barn som vill röra sig i närområdet, men som är för små för att hantera en riktig telefon.

Tinitell kom till via crowdfunding, berätta om det.
– Vi lanserade Tinitell på Kickstarter i 2014. Pengarna räckte till att ta fram en prototyp, men inte för att täcka kostnaderna för att leverera de förbeställda enheterna. Det var läskiga tider och en månad innan vi hade lovat att skeppa till samtliga kunder stängde vi en finansiering på 18 MSEK från riskkapitalister runt hela Europa. 6 månader senare började vi skeppa till kunder och 6 månader efter det hade vi gjort klart Kickstarter kampanjen, två år efter att den gick av stapeln.

Ni var en av de första på marknaden med er produkt, hur gick processen till för att skapa Tinitell?
– Vi hittade leverantörer i Kina som jobbade med att ta fram minimobiler. Det var samtidigt som ”wearables” blev årets julklapp och många leverantörer sökte nya produktområden att specialisera sig inom. Det är inte lätt att jobba i Kina och kräver, alla dagar i veckan, en representant på plats.

Idag har fler tillverkare kommit med liknande produkter, har det påverkat er?
– Inte särskilt. Marknaden är fortfarande i sin linda.

Vilka har varit de största lärdomarna med att skapa en helt ny produkt? Vad har varit svårast?
– Svårast är att få allt att stämma, från produktion, till marknadsföring och väldigt mycket mjukvara däremellan. Man tror att jobbet i en startup är ostrukturerat. Det är det. Det finns inga processer att förlita sig på. Det finns inget existerande moment som skapar intäkter. Därför är det farligt att skapa processer som inte funkar. Det enda som håller ihop det när man ’bygger båten till havs är ett otroligt gott humör och en stark tro på framtiden.

Många entreprenörer tycker det är svårt att ta fram prototyper och starta tillverkning i ett annat land. Hur har ni hanterat det?
– Närvaro. Man kan inte luta sig bak och tro att någon annan gör ett jobb för en. Tillit är bra, men kontroll är bättre.

Hur tänker ni kring den tekniska säkerheten på era klockor?
– Vi tar datasäkerhet på högsta allvar och gör reguljära tredjeparts ”hacker tests” för att se att ingen kan ta sig in på våra system. Det skedde nyligen en undersökning av Norwegian Consumer Council och Tinitell ansågs inte bara vara den mest säkra av alla barnmobiler på marknaden, utan även den enda utan säkerhetsbrister.

Finns det planer på en ny version av Tinitell?
– Ja, ny hårdvara kommer under 2018. Den blir naturligtvis bättre, men mer än det kan jag inte berätta.

Har du någon spaning som du vill delge dig av?
– Att använda voice kommer bli nästa stora grej.


Berit Behring hur ser du på att svenska företag etablerar eller tar fram produkter i Kina?

– Kina är den näst största ekonomin i världen och har en stark tillväxt som är intressant för svenska företag. Nu kan startups ansöka till acceleratorprogrammet nHack, som är en unik möjlighet för svenska företag kontakt med experter och finansiärer. Vårt fokus ligger på att förkorta ledtiden från idé till marknad. Program genomförs under tre månader och öppnar dörrar och skapar nya kontakter som kan hjälpa startups på sin tillväxtresa i Kina och Asien. Det finns en oerhörd potential för den som tar chansen.