Vad krävs för att få tillgång till riskkapital 2025?

Svårighet att attrahera riskkapital har märkts tydligast i startupsektorer där det tidigare fanns ett överflöd av kapital som exempelvis SaaS och fintech. Vad har förändrats? Vad bör entreprenörer tänka på när de förbereder sig för finansieringsrundor 2025?

Tillgången på globalt riskkapital har de senaste två åren stramats åt avsevärt och startupbolagen har pressats att visa lönsamhet tidigare i sin livscykel. Tiden då grundare kunde jaga exponentiell tillväxt och få skyhöga värderingar är förbi. Under 2023 och 2024 såg vi en tydlig förändring i hur investerare, särskilt riskkapitalister, värderade startups och tillgången på kapital blev betydligt mindre än under pandemin. Förra året fokuserade investerare primärt på intäktsmodeller men 2025 kommer det att handla om en kombination av intäkter och hållbar tillväxt. Nu måste både grundare och investerare se över sina strategier. 

Hur förbereder man en finansieringsrunda?

En av de största trenderna som påverkar värderingarna det kommande året är investerarnas ökade fokus på hållbar tillväxt. Skiftet mot hållbar tillväxt handlar om att visa att bolaget kan klara ekonomiska utmaningar och växa effektivt över tid. Denna trend är särskilt synlig i sektorer som fintech och SaaS, där tankesättet att växa till varje pris ersätts av ett mer strategiskt angreppssätt. Grundare måste nu vara beredda på att visa att deras affärsmodeller inte bara är skalbara utan även hållbara på lång sikt.

-Samma trend gäller även för att få tillgång till bankfinansiering. Vi har utvecklat modeller för att kunna erbjuda tillväxtbolag finansiering i relativt tidiga skeden. De senaste två åren har vi ökat utlåningen markant och vi ser att bankfinansiering nu både fungerar som ett alternativ och komplement till riskkapital, säger Stefan Granlund Head of Growth Danske Bank.

Konsten att leverera blir viktig

Investerarna kommer också att lägga större fokus på grundläggande faktorer som marknadspassning, operativ effektivitet och styrkan i ledarteamet. Det handlar inte längre om ”nästa stora innovativa idén”, utan om idén kan realiseras på ett sätt som levererar både intäkter och hållbar tillväxt. Det är här många misslyckas.

-Det är inte ett krav från oss i banken att man ska ha en unik affärsidé. Det finns alltid variationer och faktorer som gör bolagen unika som vi fokuserar på, fortsätter Stefan.

En annan trend som blir alltmer relevant 2025 är impact investing som omfattar bland annat klimattech, edutech och healthtech. Impact investing kommer bli något att räkna med inom riskkapitalområdet 2025. Här finns flera spännande svenska bolag.  För startups som vill attrahera kapital är budskapet tydligt: integrera social och miljömässig påverkan i din affärsmodell.

Impact bolag får en fördel

-Det här är en viktig trend för Sverige som sedan länge har en stark Impact tech marknad och många spännande bolag. Jag tror att vi kommer se att fler bolag och även bolag som tar nästa steg mot internationell expansion inom Impact tech 2025, säger Stefan.

Regionala marknader och globala ambitioner

Indien, Sydostasien och Afrika blir alltmer attraktiva för investerare som letar efter tillväxtpotential. När marknaderna mognar i Nordamerika och Europa söker investerare möjligheter i framväxande ekonomier där digital infrastruktur snabbt förbättras och konsumenternas efterfrågan på teknik och innovation ökar. Det finns all anledning för svenska bolag med expansionstankar att se på dessa marknader,

Hur bör startups tänka vid finansieringsrundor 2025?

Man måste förstå det nya ”värderingslandskapet” och justera sin strategi så att man kan påvisa att man kan leverera lönsamhet och tillväxt över tid. Bolaget måste kunna visa på en operativ förmåga och att den operativa affärsmodellen är byggd för långsiktighet och skalbarhet. Slutligen behöver man kunna redogöra för hur bolaget kan hantera sociala, miljömässiga eller ekonomiska utmaningar. Investerare satsar mer pengar på företag som kan göra en meningsfull skillnad, och detta kommer att fortsätta växa i betydelse.