Under Black Friday, Cyber Monday, julhandeln och mellandagsrean är det fler än vanligt som passar på att handla på nätet. Enligt Pricerunners E-handelsindex väntas E-handeln växa med 15-30 procent i samband med Black Friday.
Men glädjen över ett fyndpris kan snabbt förändras till besvikelse om det visar sig att man drabbats av ett bedrägeri. För det är inte bara e-handlarna som räknar med att tjäna mycket pengar under Black Friday och julhelgerna – tyvärr står även bedragare redo att lura shoppare som är ute efter att göra ett klipp. Och mängden annonser, mail och sms med julerbjudanden från ett stort antal företag och butiker gör att det kan vara svårt att skilja det äkta från det falska. Hur går bedrägerier till och vad kan du tänka på för att skydda dig?
- Ett bedrägeri börjar ofta med att en vara annonseras ut till ett riktigt bra pris, men med en tidsbegränsning som inte ger konsumenten tid att tänka – till exempel ”köp sista exemplaret nu” eller ”priset gäller endast 10 minuter till”. Det kan också ske på andrahandsmarknaden med varor som uppges vara i nyskick och säljs till ett mycket förmånligt pris. Det är därför viktigt att inte ha för bråttom när man ska köpa något. Att ge sig själv några dyrbara minuter att fundera minskar risken för bedrägeri avsevärt och om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant så är det ofta något skumt som man ska undvika, säger Erik Karlsson säkerhetsexpert på cxLoyalty International AB.
2019 handlade var tredje svensk på Black Friday och omsättningen landade på 7,1 miljarder kronor. Över hälften av dessa transaktioner skedde över nätet och antalet anmälda bedrägerier till Polisen ökade. Hur mycket svenskarna handlar för i år och om ännu fler transaktioner sker över nätet återstår att se. Men genom att följa en del enkla riktlinjer för säker shopping kan man minska risken för att bli drabbad av ett bedrägeri.
- Vi ser tyvärr att problemen med bedrägerier ökar när det är fler ovana nätkunder ute och e-handlar som exempelvis under Black Friday. Jag vill starkt rekommendera att mani första hand handlar på välkända webbplatser och är vaksam när man skriver i sina kortuppgifter. Det är också viktigt man inte betalar i förskott för varor på ex Blocket, säger Linus Fugl, ansvarig för Cybersäkerhet på Danske Bank.
Tips för att minska risken att bli lurad när du handlar på nätet:
- Verkar ett erbjudande för bra för att vara sant, ja då är det sällan sant.
- Ha inte bråttom och se upp med annonser som försöker skynda på ett köp
- Var uppmärksam, använd sunt förnuft och tänk till en extra gång innan du klickar på köp.
- Klicka inte på länkar i mail – besök i så fall sidan genom att skriva in webbadressen själv i din webbläsare.
- Dubbelkolla så att webbsidan är säker – säkra sidor har en låsikon till vänster om webbadressen och börjar på https.
- Handla säkert – se till att butiken har en säker betalningslösning. Till exempel 3D Secure där man måste godkänna köpet med ett lösenord eller ditt BankID.
- Handla främst på etablerade sajter. Första gången man handlar på en ny butik bör man kontrollera den genom att söka information via Google och kolla omdömen.
Vanliga bedrägerier
Phishing (nätfiske)
Börjar ofta med ett e-postmeddelande som ser ut att komma från ett legitimt företag där du många gånger är kund. Meddelandet uppmanar dig till att snabbt agera på något sätt, ibland även med stora konsekvenser om du inte följer instruktionerna – som att användarkontot stängs ned eller ditt bankkort slutar fungera. Det kan handla om allt från rena köperbjudanden som behöver genomföras direkt till att uppdatera eller bekräfta dina personliga uppgifter såsom användarnamn, lösenord, kreditkortsnummer eller kontonummer. Följer man länken hamnar man ofta på en sofistikerad kopia av det riktiga företagets webbsida och fyller man i sina uppgifter är risken stor att bli drabbad av identitetstöld med ekonomisk skada som följd.
Smishing (sms-bedrägerier)
Liknar Phising fast här kommer meddelandet direkt till telefonen via ett sms. Det kan återigen handla om olika köperbjudanden som behöver ske fort via en länk i meddelandet men vissa bedrägerier är än mer sofistikerade. Exempel finns där sms:et ser ut att komma från banken där man är kund och innehåller information om misstänkta transaktioner och en uppmaning att ringa det kundtjänstnummer som står i meddelandet. Ringer man upp svarar en bedragare som uppger sig för att jobba på banken och ber dig använda BankID för att identifiera dig, eller logga in med, så banken kan lösa problemet som uppstått – på detta sätt kan en bedragare få dina inloggningsuppgifter eller till och med kontroll över dina bankkonton.
Falska annonser / e-handelssidor
Under Black Friday och övriga e-handelshögtider bör man även se upp med falska annonskampanjer i sociala medier. Med oemotståndliga erbjudanden lockas man in på falska e-handelssidor. Där blir man antingen lurad till att betala för icke-existerande varor, eller så stjäl bedragarna ens inloggnings- och kreditkortsuppgifter.