Dagens digitala tjuvar är serviceminded och har jour dygnet runt. Dessutom har beställaren av deras kriminella tjänster till och med en ”pengarna tillbaka”garanti om brottet mot all förmodan inte lyckas.
Det är en skrämmande utveckling och den växer snabbt. Vi lever i ett uppkopplat samhälle med våra datorer, mobiltelefoner och surfplattor. Det som tidigare var personer som satt hemma på sina rum och genomförde bedrägerier är nu i hög utsträckning utbytta mot professionellt, organiserade hackerringar som blir som företag. Vi kan inte nog understryka att man aldrig någonsin ska lämna ifrån sig kort-, konto- eller bankID-inlogg till någon som ringer upp. Ibland ser t.o.m. telefonnumrena ut att stämma, så du ska alltid avsluta samtalet, ringa upp till kundservicenummer på hemsidan och validera ärendet. Banken ber dig aldrig lämna ut uppgifter när vi ringer upp.
Säkerhetstips!
1. Använd virusskydd på dina datorer
2. Var noggrann med att inte lämna ut privata uppgifter eller lösenord och se till att ha olika lösenord och hålla dem uppdaterade
3. När du får misstänkta bluffmeddelanden: Öppna dem inte för ofta innehåller de länkar som som infekterar din dator med skadlig programvara och virus.
4. Om du blir kontaktad av någon som utger sig vara från banken eller någon annan institution och är det minsta osäker – avsluta samtalet omedelbart och lämna inte ut några uppgifter oavsett om det handlar om bank-ID eller kontokortsuppgifter.
5. Kontrollring alltid bolagets kundservice för att dubbelkolla ärendet.
Läs mer om förebyggande IT-säkerhet på våra kampanjsidor ”Keep it safe” inför sommaren.