– Förvaring och lagring är en otroligt stor marknad men fortfarande är det mesta väldigt analogt. Det är svårt att boka till exempel en förvaring för sin husvagn eller båt på nätet, men det kommer vi nu att ändra på, berättar Simon Oljemark, vd på Budkeep.
Våren 2019 släppte bolaget en betaversion av tjänsten för att se vad användarna tyckte och responsen blev väldigt bra. Den stora lanseringen sker i mitten av januari i Stockholm och därefter i Göteborg och Malmö – med målet att sedan göra en större utlandssatsning. För att vara helt förberedda är de nu med i Danske Banks Accelerator-program för nystartade företag.
Budkeep vänder sig till kunder som är miljömedvetna, priskänsliga eller tidskänsliga. Priset är hälften av vad liknande konkurrenter tar i dag och då ingår också en försäkring.
– Det här passar alla som har ett förvaringsutrymme över, t.ex. ett garage, källarutrymme eller en lada. I stället för att hyra ut ett rum via Airbnb kan man tjäna några tusenlappar på att hyra ut utrymmet för förvaring och samtidigt behålla sitt privatliv, avslutar Oskar Bergkvist.
Relaterade artiklar
SWITCHR – en bit solcellspark i fickan
BeResourceful – IoT och realtidsövervakning av byggnader