”En trend jag ser är att fler vanliga användare luras till att lämna ifrån sig sina uppgifter”

Sedan två veckor har den här typen av bedrägerier ökat. Enligt polisen Jan Olsson, Nationellt bedrägericenter drabbas flera personer varje dag.

Bedragarnas syfte är att få personer att logga in eller signera något med deras eget BankID. Lyckas bedragarna, loggas de in och får åtkomst till kontot, som de sedan kan tömma på pengar.
Den digitala tjuven är smart och deras tillvägagångssätt blir mer sofistikerade och utnyttjar kundernas tilltro att den som ringer verkligen är en banktjänsteman.

– Om du får ett samtal där personen säger sig ringa från en bank, ta då namnet och ring sedan själv och kontrollera att det verkligen stämmer säger Lena Ulfsbo, Head of Contact Center Danske Bank Sverige

Bedrägerier med BankID kan göra stor skada, inte bara att obehöriga kan få tillgång till bankkonton men också kan logga in hos exempelvis exempel Skatteverket och Försäkringskassan.

– En trend jag ser är att fler vanliga användare luras till att lämna ifrån sig sina uppgifter. Det här är inte en säkerhetsbrist hos banken eller hos BankID. Mitt råd till de personer som blir uppringda är att aldrig lämna ut sina inloggningsuppgifter. Om du inte gör det, kan du inte heller bli utsatt för det här brottet. Det här hänger på den mänskliga faktorn, folk blir lurade avslutar Lena Ulfsbo.

BankID är en digital legitimation och därmed en värdehandling. Allt fler svenskar använder sig av mobilt BankID dagligen, och är en tjänst som är väldig enkel att använda. De digitala bedrägerierna följer pengarna. Går det att komma över pengar, kommer de digitala tjuvarna att försöka.

Tre råd:
1. Läs alltid noggrant informationen som visas i BankID vid signeringen eller legitimeringen.
2. Genomför aldrig en legitimering eller signering som är startad av någon annan än dig själv.
3. Skydda dina koder, både till dosan samt BankID.