Ihopa – samägande ska bli ett naturligt alternativ

– Vi vill att man ska kunna välja mellan en billig produkt med lägre kvalitet och en kvalitetsprodukt som man behöver då och då och kan äga tillsammans med andra. Vi har riktigt stora planer för bolaget – det finns inga gränser för vad som kan ägas tillsammans med andra, säger Alexander Engl, vd och grundare av Ihopa.

Bolaget bestämde sig för att gå med i Danske Banks +Impact och gick sedan vidare till Accelerator-programmet.

Sommaren 2019 lanserade Ihopa en teknisk plattform. Man valde tidigt att samarbeta med en rad olika partnerföretag, bland annat Husqvarna.

Delningsekonomin är en utmaning för många företag som vill expandera och även nå sina kunder på mindre orter. Där ligger samägande (co-owning) mer i linje med hur företag som Husqvarna normalt säljer sina produkter. Har kunderna väl fått upp ögonen för samägande så ökar också deras intresse att köpa andra saker tillsammans.

Under våren 2020 lanserar Ihopa en e-handelswidget. Den ska kunna integreras i e-handelssajter och på företagens produktsidor. Det blir ett tydligt alternativ till att äga själv där man i stället enkelt kan köpa produkten gemensamt med färdiga avtal och försäkringar.

– Vi är inte en marknadsplats. I stället samarbetar vi med B2B-företag och det gör att vi kan nå ännu längre och snabbt komma igång på deras marknader utanför Sverige, avslutar Alexander.

Relaterade artiklar:


Nystartade företaget Minnity vill öka demenssjukas livskvalitet
Satsning på mångfald ska locka fler att bli programmerare