Lär dig genom att testa: Det finns mängder av företag i världen som har lyckats och affärsidéer som verkat lysande av olika anledningar inte fungerat. Varför se det som ett misslyckande? Reflektera varför din goda affärsidé inte fungerade, fråga andra om deras erfarenheter och använd dessa i din nästa startup. Det handlar inte om att misslyckas, vissa idéer funkar bara inte i praktiken. Gå vidare med nya erfarenheter.
Skydda ditt varumärke: Ett första steg för att bevara ditt starka varumärke är skydda det genom en varumärkesregistrering. Då hindrar du andra att använda ditt bolags namn på fel sätt.
Välj rätt namn på bolaget: Namnet på din startup är viktigt. Fastna inte om ditt förslag på namn redan är upptaget när du ska registrera domännamnet. Då tillkommer oftast förkortningar eller ytterliga bokstäver som man egentligen inte ville ha med från början. Lyft blicken istället för att jämföra dig med andra namn på startups. Gör listor på olika adjektiv som du vill att bolag ska förknippas med, vilket värde vill du förmedla till dina kommande kunder och anställda?
Hitta rätt kompetens: I den digitala eran har vanliga gamla annonser har ersatts av rekrytering via exempelvis LinkedIn. Nu finns det ännu ett sätt att hitta spetskompetens som just ditt bolag behöver. TheHub.se är en digital rekryteringsplats, skapad av entreprenörer för entreprenörer.
Hitta rätt investerare: Det finns många affärsänglar som säkerligen är villiga att investera i just ditt bolag, vilket är fantastisk! Men det kan vara en djungel att hitta en lämplig investeringspartner som passar just dig. Var lugn och sitt still i båten, även för detta finns det digitala verktyg.
Avtal: Nu när du nu har hittat investerare som är rätt för ditt bolag är det skönt att ha avtalsdokument till hands. Det kan hjälpa dig när siffror och processer ska sättas. Även om vissa delar av dokumentet inte är bindande utan fungerar mest som en vägledare, kan det hjälpa dig att ta nästa steg i rätt riktning.
Förstå och använd kraften med sociala medier – på rätt sätt: Att finnas på Facebook eller Twitter och publicera några uppdateringar om din startup är inte att utnyttja kraften med sociala medier i syfte att marknadsföra ditt bolag. Var finns din målgrupp? Du ska finnas där de är helt enkelt, och här är det inte envägskommunikation som gäller utan tvärtom. Sociala medier heter inte sociala för intet.
Du är ett varumärke: Du ska hantera ditt rykte, bygga anseende och välja hur du representerar dig själv inför andra, exempelvis med tonalitet och expertis. Att bygga ditt varumärke handlar om att visa upp vem du är och betona vad du vill bli ihågkommen för. Genom detta kan du även stärka eller förbättra ditt företags varumärke och trovärdighet.
Affärsutveckla datadrivet Varför gå på magkänsla när du sitter på en guldgruva av insikter? Du kanske inte ska lansera nästa produkt eller tjänst, då dina kunder har ett annat behov. Ha örat mot den digitala sfären och se vilka trender som finns.
Se lösningar istället för problem Skriv ner ditt bolags problem ett på ett papper och se till att skriva ner 20 olika sätt att lösa problemet.
Tips! Här kan du leta efter investerare: https://thehub.se/tools/investor-matching-tool Behöver du avtalsdokument? Här hittar du det: https://thehub.se/tools/term-sheet Vill du jobba i en startup? Här finns mänger av lediga positioner: https://thehub.se/