Är metaverse lösningen för det nya arbetslivet?

Arbetsgivarna funderar som bäst på hur man ska behålla och attrahera nya medarbetare. Under pandemin har allt fler lärt sig att uppskatta friheten att arbeta på distans, med risk för att det sociala och kreativa får stå tillbaka. Är metaverse lösningen?

Tekniken skapar enorma möjligheter att arbeta, umgås och kommunicera med varandra på distans. Under pandemin har fler upptäckt fördelarna med distansarbete och skapat en ny livsstil som man ogärna vill ge avkall på. Men många arbetsgivare pekar på att de informella kontakterna och kreativiteten har fått stå tillbaka och konsultfirman McKinsey hävdar att produktiviteten minskat under senare delen av pandemin. Hur skapar man den nya arbetsplatsen som är produktiv, kreativ och flexibel? Som arbetsgivare riskerar man att medarbetarna söker sig vidare eller att det är svårt att konkurrera om talanger om man inte kommer med en attraktiv lösning. Nu riktas blickarna mot ”metaverse” – ett av de hetaste modeorden i techbranschen och något som kommer att beröra alla svenska företag.

– De närmaste åren kommer vi att få se spännande företag och nya affärsmodeller växa fram, som spänner sig över flera kontinenter och där kontoret endast finns i en metaversemiljö. Visst kan man förvånas över hur till exempel Gucci säljer digitala väskor för mer än vad samma väska i en fysisk version kostar, och att det finns köpare av digitala NFT-hästar från Zedrun för så mycket som 125 000 dollar. Men det här är bara början. Vi kommer att få väldigt många individer som blir framgångsrika och förmögna i metaverse, säger Stefan Granlund, Head of Growth & Impact på Danske Bank i Sverige.

Metaverse definieras ofta som sammankopplade virtuella miljöer på nätet där man kan umgås även om man inte befinner sig på samma fysiska plats. Handeln med NFT:er (non-fungible tokens) är ett användningsområde, men effekterna kommer att bli ännu mer tydliga på våra arbetsplatser.

Nya digitala arbetsplatser är inte Teams eller Zoom

Människor som är vana vid att ha sina kontakter på nätet ser det som självklart att arbeta digitalt och att arbetsplatsen inte behöver vara en fysisk plats. Rådet från Stefan Granlund är därför att verkligen satsa på hybridversioner av kontorsarbete.

– Om du vill kunna locka nya medarbetare måste du förhålla dig till metaverse. Pandemin har skyndat på utvecklingen med fem-sex år. I dag räcker det inte längre med att bara ha digitala möten för att skapa stimulerande arbetsmiljöer, man måste ha en digital miljö som möjliggör kreativa spontana möten och tillvarata behovet att nätverka och vara sociala, säger han.

Ett exempel är Svenska Handelskammaren, där de anställda har en egen avatar som sitter ned vid ett digitalt skrivbord. Träffar man en annan avatar så startas en Teams-liknande mötesfunktion och vill man ta rast går man ut till det virtuella köket för att småprata med kollegorna.

Hela världen är din talangpool

Inspirationen i metaverse hämtas inte oväntat från spelvärlden. Det finns redan företag som erbjuder digitala kläder och annat som en avatar kan behöva på jobbet, på samma sätt som man kan anpassa sin spelavatar.

– De bolag som lyckas skapa digitala arbetsplatser som erbjuder möjligheten till sociala interaktioner har plötsligt en internationell arena att utgå från. Då kan hela världen vara din talangpool, säger Stefan Granlund.

Metaverse påverkar också hur vi kommer att utbilda oss. Marknaden för s.k. ”edtech” växer starkt och redan nu finns utbildningar som kombinerar augmented reality (AR) och virtual reality (VR), bland annat universitetet i Cambridge som har master classes med över tio miljoner besök i månaden.

Skynda långsamt – och börja testa

Men hur kommer man i gång? Stefans råd är trots allt att skynda långsamt.

– Metaverse kommer inte att slå igenom fullt ut över en natt så det finns tid att förbereda sig genom att sätta rutiner för distansarbete som passar olika behov. Se även över uppföljning och ledarskap i ett mer digitalt perspektiv och börja sedan testa den nya tekniken. Det är först då som man ser nyttan och de möjligheter som den för med sig, säger han.

Läs mer om Danske Growth här.