1. Förstå sökbeteendet – Gör en sökordsanalys, för att ta reda på vilket sökbeteende som finns kring dina produkter eller tjänster.
Genom att göra en sökordsanalys vet du hur du ska strukturera din hemsida och vilket innehåll du behöver ta fram. Ett enkelt sätt att göra det på är att börja arbeta med de sökorden ni annonserar på Google Ads.
2. Börja optimera för mobilen & förbättra laddningstiden – Säkerställ att du har en mobilanpassad hemsida som laddar snabbt eftersom stor del av trafiken kommer via mobila enheter och Google numera primärt tittar på hur hemsidan ser ut på mobila enheter.
3. Content is king – Bygg bra och unikt innehåll som svarar på dina besökares frågor baserat på din analys av sökbeteendet för att få besökarna att gilla din hemsida.
4. Glöm inte grunderna – Följ ”best practices” för Onpage SEO, så som att ha bra sidtitlar, rubriker, alt-attribut på bilder m.m. som matchar vad sidan handlar om. Gå igenom dessa steg för steg på dina viktigaste landningssidor så har du en bra grund.
5. Teknisk SEO – Säkerställ att Google kan besöka och indexera och besöka din hemsida. Det handlar om att bland annat inte blockera Google från att besöka hemsidan och göra en tydlig menystruktur så att Google kan följa interna länkar. Om inte Google kan hitta dina sidor kommer du antagligen inte att synas speciellt bra på Google.
Intresserad av #svenskaseopriset ? Läs mer och skicka in bidrag på www.svenskaseopriset.se