Linus Fugl
Chef, bedrägeribekämpning

E-handel och bedrägerier under Black Friday

Förra året tog Black Friday e-handeln till en ny nivå då det i omsättning blev den största e-handelsdagen någonsin. E-handeln har sedan dess fortsatt öka och trycket har varit högt på alla handlares webbsidor även detta år. Shoppingglädjen kan dock snabbt bytas ut mot en besvärlig situation om man istället för att fynda blir drabbad av ett bedrägeri.

Svenskarnas digitala beteende har ändrats drastiskt under coronapandemin och som en del i det har e-handel vuxit på ett sätt som aldrig förr. Under det första halvåret 2021 har närmare 80 % av alla svenskar handlat via nätet varje månad, enligt rapporten E-barometern för 2021. Då Black Friday är startskottet på de stora e-handelshögtiderna inkluderat Cyber Monday, julhandeln och mellandagsrean, lutar det mesta åt att vi kommer se ytterligare uppgång i e-handeln under dessa årets sista veckor.

Den mörkare sidan av detta är att de flesta av alla identitetsbedrägerier som nu begås har koppling till vår närvaro på nätet. Bedragarna använder allt mer sofistikerade metoder och passar även på vid tillfällen som just Black Friday när de, oavsett metod för bedrägeriet, lättare kan smälta in mängden.

– Stora handelshögtider, när många är ute efter att göra fynd, är tillfällen då många bedragare slår till. Det går inte att nog betona hur viktigt det är att alltid vara uppmärksam på länkar, märkliga eller oväntade mejl och att aldrig, aldrig lämna ut sitt BankID på uppmaning av någon annan, säger Linus Fugl, ansvarig bedrägeribekämpning Danske Bank Sverige.

Förra året cirkulerade ett oerhört välgjort bluffmail som påstods komma från Postnord och som var mycket svårt att skilja från ett äkta utskick. Budskapet i mailet var att ofullständiga adressuppgifter gjort att ett paket inte kunde lämnas ut. En länk i mailet skickade mottagaren vidare till en webbsida som med menyer, länkningar och design i princip var identisk med postnord.se. I detta fall var målet att få mottagaren att mata in sina kortuppgifter. Men vid liknande bedrägerier har det även förekommit att mottagarna skulle bekräfta sina uppgifter med hjälp av BankID – något som kan vara starten på ett omfattande bedrägeri.

– Ett BankID i orätta händer kan göra stor ekonomisk skada. Det kan handla om att en bedragare beställer varor för stora summor pengar eller tar ut lån i användarens namn, säger Jonas Hammarlund, säkerhetsexpert på Tenerity.

Tips för säkrare e-handel:

I år har det varnats för att transportkaos och brist på råvaror kan göra det svårt att få tag i vissa varor och produkter. Detta är något som bedragare kan utnyttja för att lura dig och det är därför extra viktigt att vara uppmärksam. Här följer tips för en säkrare e-handel.

  • Var uppmärksam, använd sunt förnuft och tänk till en extra gång innan du klickar på köp
  • Tänk kritiskt. Verkar ett erbjudande för bra för att vara sant, ja då är det sällan sant
  • Ha inte bråttom och se upp med annonser som försöker skynda på ett köp
  • Första gången du handlar i en ny butik bör du kontrollera den genom att söka ytterligare information och läsa omdömen
  • Dubbelkolla så att webbsidan är säker – säkra sidor har en låsikon till vänster om webbadressen och börjar på https
  • Handla säkert – se till att butiken har en säker betalningslösning. Till exempel 3D Secure med tvåstegsverifiering, där man måste godkänna köpet med ett lösenord eller ditt bankid
  • Kontrollera noga avsändaren i ett mail och klicka inte på länkar du är osäker på var de leder Blir du nyfiken på ett erbjudande i ett mail, besök då sidan genom att själv skriva in webbadressen i din webbläsare

Läs fler relaterade artiklar här:
Färre fysiska kontakter under pandemin leder till ökande bedrägerier
Social Engineering – ett växande samhällsproblem

Mer om säkerhet på internet här:
Keep it safe – Surfa säkrare på internet