EU-kommissionen har justerat sitt klimatkrav för bilindustrin. Från total utfasning av bensin- och dieselbilar till ett mål om 90 procents minskning av utsläppen till år 2035. Förändringen innebär att svenska stålföretag som LKAB, SSAB och Stegra kan bli stora vinnare. Detta eftersom bilindustrin måste köpa fossilfritt stål från europeiska tillverkare för att få utsläppskrediter.
Viktiga punkter i EU-kommissionens förslag
- Tidigare skulle alla nya bilar som säljs inom EU vara helt fossilfria efter 2035. Men nu räcker det att utsläppen från nya bilar minskar med 90 procent till samma årtal. Försäljning av en viss andel fossildrivna bilar tillåts alltså fortfarande i EU efter 2035.
- Men EU kommissionen har fortsatt krav på att bilindustrin ska vara klimatneutral 2035.
- Det ska industrin klara bland annat genom att använda fossilfritt stål i produktionen. Ståltillverkning står för cirka 10 procent av de globala växthusgasutsläppen. Det är lika mycket som personbilarnas andel av utsläppen i Europa.
- Fossilfritt stål från svenska företag beräknas bli 25 procent dyrare än traditionellt stål. Men EU:s krav gör att bilindustrin måste köpa detta stål från europeiska leverantörer för att få kolkrediter och nå klimatmålen.
EU-kommissionens förslag ska godkännas av EU-parlamentet.
Läs även om Klimatpremie för ellastbilar.