Bakom siffrorna av den globala tillväxten, som väntas landa runt 3 % för 2025-2026, döljer sig en komplex verklighet. Världshandeln handlar inte bara om tekniska eller ekonomiska detaljer som tullsatser, bytesbalanser eller WTO avtal. Dagens världshandeln påverkas av många andra faktorer, som politik, miljö, etik och sociala frågor. Det är alltså inte bara en fråga för experter utan något som berör hela samhället. En geopolitisk kraftmätning där företag, konsumenter och politiker agerar på samma osäkra spelplan.
Handel och geopolitik är således inte längre separata – de är sammanflätade och påverkar allt från företagsstrategier till konsumentpriser.
– USA:s ekonomi bromsar in snabbare än väntat medan Kinas växer, men i skuggan av interna strukturella problem och tilltagande friktion med omvärlden. Europa befinner sig i ett geopolitiskt balansnummer. Vi är allierade med USA och försöker samtidigt att både samarbeta och markera i olika frågor med Kina. Samtidigt ser vi svag tillväxt på hemmaplan och att investeringstakten i medelstora företag är låg. Tillfälliga uppsving – som 2025 års ökade handel till följd av tullförväntningar – riskerar att snabbt avta när ”front-loading-effekterna” ebbar ut, säger Pontus Sellberg, senior analytiker på Danske Bank.
Osäkerhet som affärsvillkor
Enligt en färsk undersökning från Danske Bank är svenska företag mer oroade över geopolitiska risker än sina nordiska grannar. Prisökningar, handelsbarriärer och störningar i leveranskedjor är högst upp på agendan. Många bolag skjuter upp investeringar, diversifierar sina leverantörer och fokuserar på att säkra sin likviditet.
-Det är inte bara krig och konflikter som oroar – även politisk osäkerhet och handelspolitiska svängningar påverkar vår affärsmiljö i grunden. Rödahavs-krisen och flaskhalsarna inom global logistik har ytterligare visat hur känsliga värdekedjorna är. Nu senast när Polen valde att stänga gränsen mot Belarus och på så sätt stänger ner tågförbindelsen mellan Kina och Europa. Det handlar inte längre om, om, utan när nästa störning slår till – och hur väl förberedda bolagen är, säger Pontus.
Strategiska vägval i ett nytt landskap
Företagens svar på osäkerheten pekar mot tre tydliga strategier, dels diversifiering av leverantörskedjor – för att minska beroendet av enskilda länder eller regioner. Men vi ser även scenarioplanering , där flera parallella framtidsbilder tas fram och investering i resiliens och digitalisering – med fokus på automatisering, AI och smarta logistiklösningar. Men här halkar Europa efter.
-AI-användningen är fortfarande betydligt lägre jämfört med USA, vilket riskerar att underminera konkurrenskraften på längre sikt. Europa behöver inte bara rusta sig mot externa hot – vi måste också accelerera investeringarna i framtidens teknologier, konstaterar Pontus.
Risker och möjligheter framåt
Bland de största riskerna framåt finns fortsatt geopolitisk oro i Mellanöstern, Ukraina och Taiwan, ett potentiellt sammanbrott i handelsförhandlingar mellan USA och Kina, samt finanspolitiska åtstramningar i stora ekonomier. Samtidigt finns det även möjligheter: Genombrott i handelsavtal och nya finanspolitiska stimulanser – exempelvis från USA eller Tyskland – skulle kunna få fart på investeringar och produktivitet på medellång sikt.
Världshandeln kräver ny navigering
Världen går mot en mer fragmenterad och regionaliserad handel. Det innebär ökade kostnader, längre ledtider – men också möjligheter för de företag som agerar snabbt och strategiskt.
-Att navigera i den nya världshandeln kräver mer än exportstrategier – det kräver geopolitisk fingertoppskänsla, avslutar Pontus.