Maria Landeborn menar att H&M sitter fast i sagan om sin egen framgång och att bolaget är fånge i en gammal affärsmodell. H&M har idag en överetablering på utvecklade marknader som Tyskland, Sverige och USA. Butikerna är centrerade på en liten yta i storstäder och utmanas av en exploderande näthandel som erbjuder snabba leveranser och fler varumärken.
– Det är lite förvånande att H&M inte har lyckats anpassa sig till marknaden bättre, i synnerhet som man haft online försäljning i Sverige i cirka 20 år. Trots det tar det 6-8 dagar för H&M att leverera en vara vilket kan jämföras med många andra nätbutiker som kan leverera inom 24 timmar beroende på när man gör sin beställning, säger Maria Landeborn.
Trots att H&M introducerat ett antal nya varumärken de senaste åren så är man långt ifrån det tillväxttal på 25 procent man har som mål för ”new business”. Det innebär att H&M behöver göra ett väldigt starkt andra halvår för att lyckas nå sitt mål vilket i dagsläget känns osannolikt.
– Jag tror att det kommer en vändning men det kommer ta tid. H&M har närmare 5 000 butiker globalt så det är ingenting man lyckas med över en natt. Just nu är aktien mer riskfylld än den varit historiskt, men är man en långsiktig aktieägare så kan aktien säkert vara bra att ha i portföljen även framöver, säger Maria Landeborn.
Lyssna på Maria Landeborn när hon kommenterade H&Ms resultat i SVTs Morgonstudio (kl. 08:38).