Nyförsäljning av elbilar minskar och allt fler begagnade elbilar går på export. Det visar svensk fordonsstatik för juni 2024.
Nyförsäljningen av elbilar viker på grund av de den ekonomiska kalkylen blivit svårare för företag och privatpersoner att räkna hem. Med slopat elbilsbidrag, skattesatser som inte tillräckligt premierar elbilar och ett osäkert andrahandsvärde har särskilt privatpersoners efterfrågan på efter elbilar kraftigt minskat.
– Det är dåliga nyheter för regeringen. De vill att bilflottan ska elektrifieras för att minska trafikrelaterade utsläpp. Men den strategin verkar svår utan att subventionera med skattelättnader för elbilarna. Vill regeringen stimulera försäljning och säkra att elbilarna stannar i Sverige bör man överväga större skillnader i sin bonus-malus-modell, tror Niels-Jörgen Larsen, chef för leasing på Danske Bank.
En hög andel elbilar i företagens fordonsflotta är en förutsättning för att fler privatpersoner ska ha råd att köpa en begagnad elbil.
Den kraftigt ökade exporten av begagnade elbilar till utlandet beror dels på svag kronkurs som gör det relativt förmånligt att för utländska aktörer att köpa bil i Sverige. Men det är också drivet av att den svenska efterfrågan viker särskild för elbilar och att priserna i Sverige därmed är låga.
Länk till senaste statistiken (första halvåret 2024).
Läs Danske Banks analys om Kinas elbilsproduktion här