Linus Fugl
Chef, bedrägeribekämpning

Skärpta ID-krav vid fakturaköp online

Att handla online har ökat successivt under många år. Onlinehandel fick dock en rejäl skjuts under pandemin då allt fler, över alla åldersgrupper, väljer att klicka hem varor istället för att besöka butiker. Men, när e-handeln växer dras bedragare också dit som flugor. De kriminellas metoder blir alltmer förfinade. Numera finns hela ”bedrägeriorganisationer” som gör allt för att vagga in offer i falsk trygghet. Det gäller därför att hela tiden göra allt för att ligga steget före.

Regeringen har nyligen gått ut med hårdare krav gällande e-handel och identifikation vid fakturaköp online. När krav på tvåstegsautentisering infördes såg Danske Bank direkt en positiv effekt. Men de kriminella hittar nya kryphål och fler åtgärder behövs. Det lagförslag som nu har gått ut på remiss, som gäller identifieringskrav via t.ex. BankID vid fakturaköp online, är bra – men det behöver gå undan.

Linus Fugl, Danske Bank (fotograf: Alexander Donka)

Danske Bank välkomnar skärpta ID krav, och detta är ett bra steg utifrån ett säkerhetsperspektiv. Vi kommenterade faktiskt tidigare att det var en utmaning att man kan köpa saker via exempelvis Klarna eller Qliro utan identifikation. Den gången rekommenderade vi alla som handlar online att aktivera BankID vid onlineköp, säger Linus Fugl, ansvarig för bedrägeriprevention Danske Bank Sverige.

Betalningsbedrägerier ökar alltmer. Det nya lagförslaget är ett steg i rätt riktning, men man måste vara medveten om att det inte löser alla problem. Kriminella vill hela tiden försöka att hitta nya sätt och man måste fortfarande vara försiktig, håller sig uppdaterad och som samhälle är det viktigt att vi hela tiden tar nya steg för säkrare handel online.

Läs mer om säkerhet online här.

Fler relaterade artiklar:
Varning för bedrägerier!
E-handel och bedrägerier under Black Friday
Emailbedrägerier – så undviker du att bli lurad
Målvaktsbedrägerier – Så undviker du att bli lurad