Dags att valutasäkra din affär – vad har ditt företag för valutastrategi? Den senaste tiden har en allt större osäkerhet dominerat valutamarknaden, och den svenska kronan är just nu på bottenplacering av alla G-10-länder. När kronan är svagare kan svenska exportföretag gynnas, då produkterna blir billigare och därmed mer attraktiva för utländska köpare. Men, många exportföretag är också beroende av importerade komponenter, vilket kan leda till att de ökade intäkterna snabbt äts upp.
När det börjar röra sig på valutamarknaden och läget ser ut som det gör idag är det viktigt att se över företagets valutastrategi. Många företag är snabbare på att säkra valutan, och säkrar också under längre tid. Ett sätt kan vara att med hjälp av valutaterminer minska risken för negativa effekter på grund av förändringar i kronkursen och på så sätt skydda dina marginaler vid affärer i utländsk valuta.
Lyssna till Anders Gullesjö, chef företagsmarknaden Danske Bank Sverige. Och oavsett vad du väljer – se till att ha en genomtänkt strategi som skyddar din kärnaffär och minskar risken för ditt företag.
Läs mer om Danske Bank för företag här.
Fler företagsrelaterade artiklar:
Ukrainakrisen – osäkerhet på valutamarknaderna. Så bör företagen agera
Utdelning eller nyinvestering – hur ska företagen tänka?