Den vegetariska trenden i svenska matbutiker växer explosionsartat trots relativt höga priser för nya vegetariska produkter och trots osäkert ekonomiskt läge i Corona-krisen.
Vegetariska alternativ framför animaliska alternativ växer både i form av större utbud (både mat och dryck) och i växande marknadsandelar.
– Det är en spännande utveckling då det nya vegetariska segmentet är förknippat med högkonjunktur och att man kan ”unna sig något extra” även om priset är högre. Corona-pandemin har satt fokus på en hälsosam och hållbar livsstil, och svenska konsumenter är beredda att betala för det, berättar Emma Frödå, livsmedels- och lantbruksexpert på Danske Bank.
Under ett webinar arrangerat den 27 maj berättade Jan Ljungblom, segmentansvarig på ICA, hur ICA ser försäljningen av rött kött sjunka samtidigt som vegetariska alternativ växer i samma takt fram till 2030.
– För svenska bönder är detta en möjlighet att redan nu se över, anpassa och eventuellt ställa om sin produktion för att möta nya konsumtionsbehov. Eftersom möjligheterna att odla grödor som används i de nya vegetariska sortimentet är god i Sverige, finns stora möjligheter att öka Sveriges självförsörjningsgrad för växtbaserat protein, säger Emma Frödå.
För att lyssna in på hela webinaret arrangerat av Danske Bank, klicka HÄR.