Social Engineering – ett växande samhällsproblem

05 okt 2021

Bedrägerier kommer oftast i vågor. Den senaste tiden har visat en genomsnittlig platt utveckling i Sverige, där Danske Bank för tillfället ser något färre fall mot privatpersoner. Däremot ökar antalet bedrägerier kraftigt i de andra nordiska länderna. Detta kan helt enkelt bero på att bedragarna riktar in sig på ett specifikt område. De använder ofta mycket förfinade metoder, och arbetar koordinerat för att lyckas lura så många som möjligt.

Linus Fugl,
Danske Bank

Företagsbedrägerier i Sverige går dock åt andra hållet än bedrägerier mot privatpersoner. Exempelvis syns en kraftig ökning av beneificary account change-bedrägerier. Denna typ av bedrägeri går ut på att kriminella skickar ett mejl om att en leverantör har fått nya kontouppgifter som fakturor ska inbetalas till. Det kan de göra antingen genom att hacka in sig på leverantörernas emailkonton, eller genom att upprätta emails som ser ut nästan exakt som de vanliga emailadresserna från era leverantörer. Eftersom förfarandet är otroligt avancerat gäller det att vara extremt uppmärksam, och gärna dubbelkolla med företaget ifråga, på minsta lilla avvikelse.

Inte en bedrägeriform, utan ett större övergripande samhällsproblem

Det generella problemet kvarstår: social engineering. Social engineering är inte en typ av bedrägeri, utan ett övergripande problem som går ut på att angripare fokuserar på social manipulation. Oftast väljs en person ut av bedragaren och luras successivt in i en falsk trygghet av att offret i fråga känner och/eller litar på bedragaren eller bedragarens budskap. Detta kan ske exempelvis genom falska email, telefonsamtal eller via sociala medier. När detta uppnåtts lockas personen till att antingen lämna ut personlig information eller föra över pengar. Trots åtgärder och uppmaningar om försiktighet måste uppmärksamheten hos både privatpersoner och företag bli högre. Banker har allt eftersom bedrägerier genom social engineering har ökat blivit duktigare på rätt system på plats. Men pressen ökar på oss alla som individer att vara uppmärksamma på avvikelser eller misstänkt beteende.

Trots att siffrorna inte har ökat i Sverige under de senaste månaderna uppmanar jag folk att vara uppmärksamma. Man kan nästan säga att nu är rätt tidpunkt att agera eftersom vi har lite extra möjlighet att vara i framkant, säger Linus Fugl, bedrägeriexpert hos Danske Bank Sverige.

Relaterade artiklar:
Emailbedrägerier – så undviker du att bli lurad
Färre fysiska kontakter under pandemin leder till ökande bedrägerier