Övergången till en cirkulär ekonomi är nödvändig om vi tillsammans ska lyckas med det globala målet om hållbar konsumtion och produktion. Men vad är det som krävs för att företag ska kunna anpassa sig till en cirkulär ekonomi? Hur kan företag kombinera det sociala och miljömässiga och samtidigt fortsätta vara lönsamma? Cirkulär ekonomi är en viktig fråga för Danske Banks storkunder och är något som banken kommer belysa i olika sammanhang under hösten.
Detta är några av frågorna som kommer att lyftas på ett seminarium som arrangeras av Danske Bank den 29 augusti kl. 13.00 där bland andra Hannes Sjöblad från SingularityU Nordic, Mats Hederos från AMF Fastigheter och Josephine Olssen från Accenture medverkar. Ett antal impact startups kommer även att pitcha sina affärsidéer baserat på cirkulära affärsmodeller, där priset är en plats i bankens acceleratorprogram för impact startups. Seminariet äger rum hos det amerikanska kontorshotellet WeWork som nyligen etablerat sig i Sverige. Representanter från press och media är välkomna att delta.
Cirkulär ekonomi är motsatsen till den traditionella, linjära ekonomin. Istället för att tillverka, köpa, använda och sedan slänga sakerna, utnyttjar man i en cirkulär ekonomi allt som man tillverkat. När sakerna är förbrukade återanvänds och återvinns så mycket som möjligt om och om igen. H&M är en av de svenska bolagen som storsatsar på cirkulär ekonomi.
”Vårt gamla sätt att producera, konsumera och förbruka resurser fungerar inte längre. Vi behöver anpassa våra affärsmodeller där kostnaden för jordens resurser tydligt synliggörs och tas i beaktande. Hållbarhet är högt på agendan hos de allra flesta företag, men det är bråttom och det går inte att agera ensam. Vi måste gör en gemensam insats för att ändra ohållbara vanor och på riktigt skapa förändring”, Berit Behring, vd Danske Bank Sverige
Mer om programmet hittar du här.